لینک های دسترسی

Breaking News

چین دو کشتی جنگی را به پاکستان تحویل داد


حکومت چین با ارسال دو کشتی دیگر جنگی به پاکستان، قرارداد فراهم آوری چهار کشتی جنگی را که در سال ۲۰۱۸ بین دو کشور عقد شده بود، تکمیل کرد.

روزنامهٔ گلوبل تایمز که از سوی حکومت چین حمایت می‌شود، روز چهارشنبه گزارش داد که از این کشتی‌ها برای حفاظت از مسیرهای آبی دهلیز اقتصادی چین-پاکستان کار گرفته خواهد شد.

دهلیز اقتصادی چین-پاکستان شامل پروژه‌های بزرگ زیربنایی است که ولایت شین‌ژیانگ در غرب چین را با پاکستان وصل کرده و مسیرهای بدیل مواصلاتی را برای انتقال کالاها میان دو کشور ایجاد می‌کند.

بخشی از زیربناهای شامل در دهلیز اقتصادی چین-پاکستان در بندر گوادر پاکستان ایجاد می‌شود که در بحیرهٔ عرب واقع شده است.

روابط اقتصادی و نظامی میان چین و پاکستان رو به عمیق شدن نهاده است. پاکستان به گونهٔ فزاینده از چین جنگ افزار و تدارکات نظامی گرفته و هر دو کشور برای حفاظت از مسیرهای تجارتی، مشق و تمرین‌های مشترک نظامی را انجام داده اند.

چین نخستین دسته از جت‌های جنگی جی-۱۰ را در ماه مارچ سال گذشته به پاکستان تحویل داد. قرار است هشت زیردریایی که پاکستان فرمایش ساختن آن را به چین داده است، پیش از سال ۲۰۲۸ در دسترس نظامیان پاکستانی قرار گیرد.

اوایل هفتهٔ روان،‌ وزیر دفاع چین به فرمانده قوای بحری پاکستان گفت که نظامیان هر دو کشور به شمول قوای بحری، باید "عرصه‌های جدید همکاری را گسترش بدهند" تا قابلیت‌های شان در تامین امنیت منطقه تقویت شود.

تحلیلگران امور نظامی به این باور اند که چشم انداز همکاری نظامی میان پاکستان و چین رو به گسترش و قوی شدن است،‌ زیرا امنیت جنوب آسیا به منافع مشترک این دو کشور گره خورده است.

کشیده شدن روابط میان چین و هند -رقیب دیرینهٔ پاکستان- در سال‌های اخیر و نیز خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان و سردرگمی جیوپولتیک ناشی از آن، چین و پاکستان را واداشته است تا در صدد تقویت ایتلاف و تعمیق روابط شان بر آیند.

XS
SM
MD
LG