لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در صدد کنترول سفارت‌های افغانستان استند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

با وجود این‌ که ادارهٔ طالبان به دلیل وضع محدودیت‌های روز افزون بر زنان و دختران در انزوای بین المللی قرار گرفته است، یک مقام طالبان می‌گوید که آنان در نظر دارند تا مسوولیت سفارت‌های بیشتر افغانستان را بر عهده بگیرند.

در حال حاضر، نمایندگان طالبان در ماموریت‌های سیاسی ترکیه، قطر، پاکستان، ایران و چین حضور دارند، اما ادارهٔ طالبان تا حالا از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، به شمول پاکستان که متحد و حامی عمدهٔ این گروه تلقی می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که ادارهٔ آنان برای ۱۴ کشور نماینده فرستاده و تلاش‌ها ادامه دارد تا مسوولیت ماموریت‌‌های دپلوماتیک بیشتر را بر عهده بگیرد.

به گفتهٔ مجاهد، دپلومات‌ها و کارمندان حکومت پیشین فعالیت‌هایشان را در هماهنگی با وزارت خارجهٔ‌ طالبان به پیش می‌برند. به گفتهٔ این مقام طالبان، ادارهٔ آنان دپلومات‌های خود را از قبل به ایران،‌ پاکستان،‌روسیه، چین، قزاقستان و شماری از کشور‌های غربی و افریقایی اعزام کرده است. اما او در مورد جزییات بیشتر ارایه نکرد.

زمانیکه طالبان در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، وعده کردند که حاکمیت آنان اعتدال را در نظر خواهد گرفت، اما در عوض آنان به طور روز افزون آزادی‌های فردی و فعالیت زنان و دختران را در سراسر افغانستان محدود کردند.

دپلومات‌‌های حکومت پیشین افغانستان در تهران، پایتخت ایران، در ماه فبروری سال روان میلادی، سفارت را به حکومت ایران تسلیم کردند و وزارت خارجهٔ ایران، سفارت افغانستان را به نمایندگان طالبان واگذار کرد.

بلال کریمی،‌ معاون سخنگوی طالبان، به خبرگزاری اسوشیتیدپرس گفته است که ادارهٔ این گروه خواهان تامین روابط دپلوماتیک با تمام کشور‌های جهان است که افغانستان در آن ماموریت سیاسی و یا سفارت دارد.

مقامات طالبان در حالی از تلاش برای تامین روابط دپلوماتیک با سایر کشور‌های جهان سخن می‌گویند که ادارهٔ این گروه به دلیل وضع محدودیت‌های گسترده بر زنان و دختران، در انزوای بین المللی قرار گرفته است.

طالبان در کم و بیش ۱۹ ماه که بر افغانستان حاکم بوده اند، محدودیت‌های زیادی را بر حقوق زنان و دختران وضع کرده و آنان را از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم و کار در ادارات غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرده اند.

با این‌حال، مقام‌های طالبان مدعی اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چارچوب" احکام شرعی" تامین است و ممنوعیت آموزش زنان و دختران ''موقتی'' است.

با وجود درخواست‌های مکرر ملی و بین‌المللی برای لغو دستورات منع کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان، طالبان تا اکنون از این فیصلۀ شان کوتاه نیامده اند.

XS
SM
MD
LG