لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های تازه برای کار خبرنگاران زن در رسانه‌های افغانستان


مرکز خبرنگاران افغانستان از اعمال محدودیت‌های احتمالی دیگر بر خبرنگاران افغان، به ویژه خبرنگاران زن، از سوی حکومت طالبان ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب این اقدامات هشدار داده است.

این مرکز ناوقت چهارشنبه ۲۸ فبروری (نهم حوت) پس از دیدار برخی مسوولان و نمایندگان رسانه‌ها در کابل با محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، این نگرانی‌ها را مطرح کرده است.

خالد حنفی در این دیدار دربارۀ پوشش خبرنگاران زن و چگونگی حجاب آنان به رسانه‌ها توصیه‌هایی کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در این دیدار به نمایندگان رسانه‌ها نیز چندین عکس از زنان با حجاب در رابطه با ظاهر زنان در رسانه‌ها نمایش داده شده است.

در اعلامیه این مرکز آمده گفته است: "محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف از نمایندگان رسانه‌ها خواسته است که به توصیه‌ها در زمینه حجاب خبرنگاران زن و مصاحبه تصویری با زنان توجه کنند. حنفی هشدار داده است در صورت بی‌توجهی به این توصیه‌ها، این احتمال وجود دارد که کار زنان در رسانه‌ها به طور کامل از سوی هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان، ممنوع شود."

به گفتۀ این مرکز، پیش از این توصیه‌های حنفی، حیات‌الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، در دیدار با شماری از مسوولان و نمایندگان رسانه‌ها در کابل، نگرانی مشابهی را مطرح کرده بود.

مرکز خبرنگاران افغانستان با اشاره به محدودیت‌های موجود بر خبرنگاران زن، از پیامد این اقدام حکومت طالبان هشدار داده و از مقام‌های طالبان خواسته است تا با "لغو دستورالعمل‌های رسانه‌ای" اجازه بدهند خبرنگاران و رسانه‌ها مطابق با "قانون رسانه‌های همگانی" از حقوق خود برخوردار باشند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، این گروه ۱۶ دستور را جهت محدودیت‌ کاری رسانه‌ها صادر کرده است.

حکومت طالبان گفته است که با رسانه‌ها و خبرنگاران بر اساس قانون رسانهٔ همگانی که در حکومت قبلی نافذ بود، برخورد می‌کند. بر اساس ماده چهارم این قانون "هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده و يا طور ديگری در امور ونشرات رسانه‌ها مداخله کند".

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش ۲۰۲۳ خود گفت که پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل در دو سال گذشته صدها رسانه مسدود شده و به شمول خبرنگاران زن، کارمندان رسانه‌ای ترک شغل کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در دورهٔ حاکمیت دوبارهٔ طالبان، از جمله ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG