لینک های دسترسی

Breaking News

نهاد‌های حامی خبرنگاران افغان: طالبان باید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها را لغو کنند


برخی از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان از حذف نام این کشور از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته اند که باید محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان را بردارند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها در بارۀ وضعیت آزادی بیان در این کشور را بجا خوانده و تاکید کرده است که پس از حاکمیت طالبان بر این کشور، خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران و محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان افزایش یافته است.

کانادا و هالند، به عنوان روسای مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شد. در بیانیه این ایتلاف آمده است: "برای ایتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان متاسفانه دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در واقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است."

مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ای افزوده است که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به ثبت رسانده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

در خبرنامه آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان از امارت اسلامی می‌خواهد که به تعهد خود مبنی بر قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی و قوانین و مقرره‌های مرتبط (مصوب نظام جمهوری) عمل کند و ضمن احترام به رسانه‌های آزاد، محدودیت‌های اعمال شده بر رسانه‌ها و خبرنگاران را بردارند."

بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در حدود یک سال گذشته ۲۱۹ رسانهٔ چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است. به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر تنها، ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان نیز ضمن ابراز نگرانی از حذف این کشور از ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها می‌گوید که نیاز است تا نهادهای بین‌المللی و حکومت طالبان برای حل مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران افغان همکاری بیشتر کنند.

مسرور لطفی، سخنگوی این اتحادیه روز شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) به صدای امریکا گفت: "حذف نام افغانستان از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در قسمت آزادی بیان و رسانه‌ها، متاسفانه یک پیام خوب و خوش به جامعۀ رسانه‌ای افغانستان نیست، به خاطریکه در این وضعیت قرار نگیریم، بارها از نهادهای بین‌المللی و امارت اسلامی خواسته بودیم که مطابق به برنامه‌های منظم حقوقی و حمایوی از جامعه رسانه‌ای پشتیبانی بکنند."

آقای لطفی از مقام‌های طالبان خواست که نیاز است تا مشکلات موجود رسانه‌های افغانستان را در تفاهم با نهادهای پشتیبان خبرنگاران حل کنند.

وزارت اطلاعات وفرهنگ حکومت طالبان نیز این اقدام ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها را نکوهش کرده و آنرا ناشی از بی خبری از واقعیت های موجود در افغانستان خوانده است.

در بیانیه این وزارت آمده است: "وزارت اطلاعات وفرهنگ بادر نظرداشت ارزش های اسلامی وملی متعهد به آزادی بیان وحمایت کامل از رسانه های همگانی و دست رسی به اطلاعات است."

وزارت اطلاعات و فرهنگ این عملکرد ایتلاف را خلاف حقائق وتأسف بار خوانده و گفته است که این وزارت به حمایت از آزادی بیان ورسانه ها ادامه خواهد داد و از ایتلاف جهانی آزادی رسانه ها خواسته است تا روی تصمیم اخیرش تجدید نظر کند.

افغانستان در جنوری ۲۰۲۰، زمانی که حکومت پیشین افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی به تعهد جهانی در مورد آزادی رسانه‌ها متعهد شد، به عضویت ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها درآمده بود.

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، محدودیت های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است. تداوم آزار و اذیت، حملات، و بازداشت خبرنگاران و محرومیت زنان از رسانه‌ها منجر به از دست‌دادن سریع استقلال رسانه‌ها شده و زندگی خبرنگاران را به خطر می‌اندازد.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG