لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: کشورها برای برقراری روابط دپلوماتیک با افغانستان شرط نگذارند


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که از رهگذر روابط با هیچ کشوری مشکل ندارد و کشورها نیز برای تامین روابط با افغانستان شرطی قرار ندهند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز چهارشنبه ۲۰ مارچ (اول حمل ۱۴۰۳) با نشر پیامی از دستاوردهای شان در جریان سال گذشته گفت که آنان در بخش دپلوماتیک دستاورد داشتند و برای تامین روابط با هر کشوری نیز آماده اند.

مجاهد در این پیام که از طریق رادیوی ملی تحت مدیریت طالبان نشر شد، گفت که اگر کشورها خواهان روابط با حکومت طالبان اند، این گروه هیچ مشکلی ندارد.

سخنگوی حکومت طالبان افزود: "تمام آمادگی‌های خود را داریم برای تامین روابط و اگر پیش‌شرط‌ها می‌گذارند و از این مسایل یا مسایل دیگر به گونۀ فشار استفاده می‌کنند، آن ربط به آن کشورها دارد، ولی افغانستان پیشرفت‌های دپلوماتیک خود را ادامه می‌دهد و با کشورهای زیادی در تعامل است و همین تعامل کفایت می‌کند".

مجاهد با اشاره به روابط با چین - که سفیر این گروه را پذیرفته است - گفت که افغانستان با کشورهای زیادی از جمله قزاقستان و آذربایجان تعامل خود را احیا کرد که از لحاظ دپلوماتیک پیشرفت خوبی است.

او افزود: "با کشورهای دیگری که قبلاً روابط داشتیم، روابط مستحکم شده، با کشورهای نزدیک و منطقه روابط اقتصادی، تجارتی و دپلوماتیک به گونۀ خوب پیش رفته با وجود آنکه ما مشکلاتی داشتیم".

این در حالی است که از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در اگست ۲۰۲۱،‌ ایران، چین و روسیه پیوسته به دنبال نفوذ خود در افغانستان بوده اند. این سه کشور سفارت‌های خود را در کابل باز نگه داشته اند و کنترول سفارت‌های افغانستان را در داخل کشور‌های شان به طالبان انتقال دادند.

همچنان چین در اواخر ماه جنوری نخستین کشور جهان بود که به صورت رسمی اعتماد نامهٔ سفیر طالبان را پذیرفت.

با وجود ایجاد روابط نزدیک، هیچ یک از این سه کشور به صورت رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند و منافع آنان در منطقه از هم متفاوت است.

گروه بین‌المللی بحران در اواخر ماه جنوری گزارش داد که کشورهای همسایه و منطقه، برای رفع نیازهای امنیتی و ثبات اقتصادی خود با حکومت طالبان در ارتباط اند.

حکومت طالبان را که در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر در افغانستان به قدرت رسید، تا اکنون هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی – مذهبی، قطع روابط با گروه‌های دهشت‌افگن و ایجاد حکومت فراگیر از شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان بیان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG