لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ حملات اسراییل بر کرانهٔ غربی همزمان با اعلام وقفه در جنگ برای واکسیناسیون پولیو


سربازان اسراییل در کرانهٔ غربی
سربازان اسراییل در کرانهٔ غربی

اسراییل روز جمعه ۳۰ اگست (نهم سنبله) برای سومین روز متوالی کرانه غربی اشغالی را آماج حملات قرار داد. این حملات از روز چهارشنبه تاکنون جان کم از کم ۲۰ فلسطینی را گرفته است. در عین حال، خشونت‌ها در نوار غزه نیز ادامه داشت.

اسراییل حملات خود به شهرها و کمپ‌های پناهندگان در شمال کرانهٔ غربی را به‌عنوان عملیات "مبارزه با تروریزم" توصیف کرده است.

گروه‌های مبارز فلسطینی حماس و جهاد اسلامی اعلام کرده‌اند که حداقل ۱۳ نفر از این کشته‌شدگان، از جنگجویان آنها بوده‌اند.

نیروهای اسراییلی پیشتر اعلام کردند که روز جمعه در یک حملهٔ هوایی نزدیک شهر جنین، سه جنگجوی حماس را کشته‌اند. یکی از این افراد به عنوان فرمانده‌ این گروه در جنین، وسیم خازم، معرفی شده است.

شاهدان به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که این حملهٔ هوایی به یک موتر در شهر زبابده، در جنوب شرق جنین اصابت کرده است.

گروه حامیان زندانیان فلسطینی اعلام کرد که حداقل ۴۵ نفر از روز چهارشنبه در کرانه غربی دستگیر شده‌اند. اما اردوی اسراییل گفته است که ۱۷ نفر را که به فعالیت‌های تروریستی مرتبط بودند، دستگیر کرده است.

بریتانیا روز جمعه ابراز نگرانی عمیق خود را از این حملات ابراز کرد و از اسراییل خواست تا "خویشتنداری" کند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

فرانسه نیز عملیات اسراییل را به عنوان عاملی که "فضای بی‌ثباتی و خشونت بی‌سابقه‌ای را تشدید می‌کند" محکوم کرد، و اسپانیا این حملات را "افزایش خشونتی که به وضوح غیرقابل قبول است" خواند.

خشونت‌ها در کرانه غربی از زمان حمله حماس به اسراییل در هفتم اکتبر که منجر به جنگ در غزه شد، افزایش یافته است. سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در غزه، حداقل ۶۳۷ فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی یا شهرک‌نشینان در کرانهٔ غربی کشته شده‌اند. طبق آمار رسمی اسراییل، ۱۹ اسراییلی، از جمله سربازان، در حملات فلسطینی‌ها یا در طول عملیات‌های نظامی در این منطقه کشته شده‌اند.

نیروهای اسراییلی از دیگر شهرهای کرانه‌ی غربی عصر پنجشنبه عقب‌نشینی کردند، اما نبردها در اطراف جنین که مدت‌ها مرکز فعالیت‌های تندروان بوده، ادامه داشت.

در همین حال گروه امدادی امریکایی انیرا (Anera) اعلام کرد که روز پنجشنبه در جریان یک حملهٔ هوایی اسراییل، چهار فلسطینی که همراه کاروان این گروه بودند، کشته شدند. اما اردوی اسراییل گفت که افراد مسلح را هدف قرار داده است.

برنامهٔ جهانی غذای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از هدف قرار گرفتن یکی از وسایط نقلیه‌اش در حملهٔ اسراییل، عملیات امدادرسانی خود را متوقف کرده است.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت اعلام کرد که اسراییل با "وقفهٔ بشردوستانه" سه روزه در بخش‌های از غزه موافقت کرده تا برنامه واکسیناسیون پس از ثبت اولین مورد فلج اطفال (پولیو) در این منطقه، امکان‌پذیر شود. قرار است این وقفه از روز یکشنبه آغاز شود.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل گفته است که این اقدام "آتش‌بس" نیست.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۱۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در اسارت حماس قرار دارند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات ۴۰ هزار نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG