لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: تا زمانیکه موضوع حقوق بشر در نشست های مربوط به افغانستان مطرح نشود، منازعه پایان نمی یابد


رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان
رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، می‌گوید تا زمانیکه موضوع مربوط به حقوق بشر در نشست های مربوط به آینده افغانستان، شامل نگردد، منازعه در آن‌کشور پایان نخواهد یافت.

امیری، روز چهارشنبه، ۲۷ جون (۷ سرطان)، به مناسبت روز حمایت از قربانیان شکنجه و آزار، در صفحه اش در شبکه ایکس نوشت که در طول ۵۰ سال گذشته و تحت حکومت طالبان، تعداد بی شماری از افغان ها به شکل "وحشیانه" مورد خشونت قرار گرفته اند.

او نگاشته است "تا زمانیکه موضوعات مربوط به حقوق بشر، در نشست های مربوط به آینده افغانستان شامل نگردد، منازعه در این کشور خاتمه نخواهد یافت".

از سوی دیگر، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، تایید کرد که تامس ویست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، و رینا امیری در نشست دوحه شرکت می‌کنند.

میلر در یک کنفرانس مطبوعاتی، اضافه کرد که این دو مقام ایالات متحده، زمانی به شرکت در این نشست موافقه کردند که معلومات واضحی را روی اجندای این نشست و مهم تر از آن، در قبال تایید این موضوع دریافت کردند که در این کنفرانس "با زنان و نماینده گان جامعه مدنی افغانستان، تعامل معنادار" صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود که حضور این دو مقام امریکایی در این نشست روی تداوم فشار جامعه بین المللی بر طالبان برای جدی گرفتن تعهدات شان است بر اساس توافقنامه دوحه است و این تعهدات، شامل نوعیت برخورد آن‌ها با زنان و دختران می‌شود که "واضحاً هنوز مخوف و وحشتناک" است.

توقیف های فراقانونی طالبان و شکنجه در زندان

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر، روند زندانی و شکنجه کردن افغان‌ها در طول بیش از دو سال گذشته ادامه داشته و مخالفان حکومت طالبان نیز به زندان افگنده شدند.

یک اداره نظارت بر حقوق بشر به نام رواداری در گزارشی ابراز داشت که در سال ۲۰۲۳ در ۲۲ ولایت افغانستان، حداقل ۶۲۳ نفر، به شمول ۵۵ زن، به طور غیر قانونی به گونهٔ خودسرانه توسط طالبان بازداشت و زندانی شدند.

در این گزارش آمده است که در زندان های طالبان، بدترین سورفتار و شکنجه زندانیان توسط ریاست استخبارات طالبان صورت می‌گیرد.

این گزارش حاکیست که "طبق یافته های رواداری، طالبان از شکنجه برای گرفتن اعتراف و اقرار از زندانیان، استفاده می‌کنند و قربانیان این سورفتار به رواداری طی مصاحبه های، گفته اند که طالبان برای گرفتن اعتراف و اقرار از آن‌ها، از انواع شکنجه ها استفاده کردند".

رواداری در این گزارش افزوده است که برخی از زندانیان، به دلیل شکنجه های شدید، جان خود را از دست دادند. این اداره میگوید که در طول یک سال گذشته، حداقل ۱۶ زندانی جان خود را در جریان شکنجه، از دست دادند.

اما در این نشست جهانی در دوحه، موضوعات مربوط به حقوق بشر و حق زن، با هیات طالبان، به بحث گرفته نمی‌شود.

روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در مقر ملل متحد گفت که در اجندای نشست دوحه روی افغانستان، موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان، شامل نیست.

اوتنبایوا، این نشست را فرصتی برای حضور زنان در نشست های آینده خواند و اضافه کرد که "این، آنچه است که اکنون امکان دارد، این یک پروسه است، بیاید که صحبت کردن را آغاز کنیم".

ملل متحد در یک اعلامیه گفته است که یک روز بعد از نشست دوحه، به تاریخ دوم ماه جولای، نشستی را برای میزبانی زنان و فعالین جامعه مدنی افغانستان نیز دایر می‌کند که در آن روزمیری دی کارلو،‌ معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح و اوتنبایوا حضور خواهند داشت.

اما فعالین حقوق زن و نماینده گان جامعه مدنی افغانستان، کمپاینی را در رسانه های مجازی به راه انداخته و خواهان تحریم این نشست شده اند.

برخی از فعالین زن، با پست کردن دعوت نامه های که از سوی ملل متحد برای شرکت در این گردهمایی دریافت کرده اند، گفته اند که به رسم اعتراض روی عدم حضور زنان در نشست دوحه و حذف موضوعات حقوق بشر و حق زن در اجندای این نشست، در این گردهمایی شرکت نخواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG