لینک های دسترسی

Breaking News

دو مقام ارشد ملل متحد در نشست نمایندگان جامعه مدنی در دوحه اشتراک خواهند کرد


ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۵ جون (پنجم سرطان) گفت که یک روز پس از پایان نشست ''دوحه سوم'' معاون منشی عمومی و رییس یوناما ، با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان از جمله مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان ملاقات خواهند کرد.

ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای گفته است که روزمری دی کارلو،‌ معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح،‌ و روزا اوتنبایووا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) قرار است به تاریخ دوم جولای-یعنی یک روز پس از پایان نشست ''دوحه سوم'' در نشستی با نمایندگان جامعه مدنی و حقوق بشر اشتراک خواهند کرد.

این اعلامیه از قول دی کارلو نوشته است: گفتگو‌های دوحه بخشی از یک روند است؛‌ یکباره نیست. هدف نهایی این گفتگو‌ها [به گونه است] که افغانستان با خود و همسایه‌هایش در صلح باشد، به طور کامل با جامعه بین المللی مدغم شود و مکلفیت‌های بین المللی خود به شمول حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را انجام بدهد."

دی کارلو در این اعلامیه همچنین گفته است: ''در نشست این هفته، ما آزمون‌های متعددی فرا روی افغان‌ها، همسایه‌های افغانستان،‌ منطقه و فراتر از، جامعه بین المللی با آن مواجه‌اند، بحث خواهیم کرد.''

این مقام ارشد ملل متحد در مورد نشست دوم جولای در دوحه،‌ افزود: ''همچنین فرصتی برای یافتن راه‌هایی وجود خواهد داشت تا به نفع همه افغان‌ها، با مقامات بالفعل [افغانستان] تعامل اصولی صورت بگیرد.''

پیش از این مقامات ملل متحد، به وضاحت گفتند که در نشست دوحه که قرار است نمایندگان طالبان نیز اشتراک کنند، از نمایندگان جامعه مدنی و زنان دعوت صورت نگرفته است، تصمیمی که با انتقاد‌های شدید فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین المللی حامی حقوق بشر مواجه شد.

ملل متحد به تاریخ ۲۱ جون تایید کرد که در نشست دو روزه نمایندگان ویژه شماری از کشورها در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، که قرار است به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار شود،‌ در مورد نگرانی‌های جامعه مدنی افغانستان، زنان و مدافعان حقوق بشر بحث نمی‌شود.

در واکنش به این اعلام، هیدر بار، مسوول بخش حقوق بشر و زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر، می‌گوید که ملل متحد نه تنها فعالان زن را از حضور در نشست دوحه محروم کرده، بلکه موضوع حقوق زنان حتا در آجندای این نشست گنجانیده نشده است.

برخی از فعالین حقوق زن می‌گویند زمانی که موضوع حقوق زنان در نشست دوحه به میزبانی ملل متحد، مطرح نمی‌شود،‌ این نشست "بی معنا و نمایشی" است.

اصیلا وردک، یک فعال حقوق زن، به صدای امریکا گفت دعوت زنان به نشستی که قرار است به تاریخ دوم ماه جولای و پس از پایان نشست اصلی برگزار شود، "مضحک و مسخره" است و هیچ زنی نباید در این نشست شرکت کند.

او گفت: "جامعه جهانی و ملل متحد در حالی عادی سازی روابط با طالبان هستند چون برای آنها، موضوعات استخباراتی و منطقوی، اهمیت دارد."

گروه

XS
SM
MD
LG