لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای طالبان: دعوت شدن به نشست دوحه به معنی افزایش اهمیت حکومت ما است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

طالبان در افغانستان ادعا می‌کنند که دعوت این گروه به کنفرانس بین المللی دوحه که قرار است در اواخر ماه جاری دایر شود، به معنی درک روز افزون بین المللی از اهمیت حکومت طالبان است.

نشست دوحه به میزبانی ملل متحد میان طالبان و نمایندگان کشورهای بین المللی در مورد افغانستان قرار است به تاریخ ۳۰ جون در حالی برگزار شود که انتقادات شدید گروه‌های مدافع حقوق بشر به دلیل عدم حضور نمایندگان زنان افغان در آن را به دنبال داشته است.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در یک ویدیویی که امروز ۲۴ جون (چهارم سرطان) از سوی دفتراش نشر شد، گفته است که حکومت این گروه رسماً در نشست دوحه دعوت شده است.

او افزود: "این هم دلالت بر این می‌کند که امارت اسلامی افغانستان اهمیت و حیثیتی که دارد، جهانیان آنرا روز به روز درک می‌کنند."

طالبان که در نشست‌ قبلی دوحه دعوت نشده بودند، این بار گفته اند که در این پروسه اشتراک خواهند کرد.

طالبان حدود سه سال پیش یک بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

ملل متحد تایید کرده است که در نشست دوحه با طالبان فعالان حقوق بشر حضور نخواهند داشت.

انتونیو گویترش، منشی عمومی ملل متحد پروسهٔ دوحه را یک سال پیش آغاز کرد تا با طالبان تعامل صورت گیرد، گروهی که مکاتب متوسطه،‌ لیسه و دروازه‌های مراکز تحصیلات عالی را به روی دختران و زنان مسدود کرده و آنان را از کار در اکثر دفاتر منع کرده است.

مقامات ملل متحد از مذاکرات نادر با طالبان دفاع کرده و تعهد کرده است که نمایندگان حدود ۲۵ کشور در این نشست با قدرت تمام موضوعات را به بحث خواهند گرفت.

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما روز جمعه بر اهمیت مذاکرات مستقیم با طالبان تاکید کرد و گفت که این فرصت‌ها اشتراک زنان افغان در مذاکرات آینده را فراهم خواهد کرد.

او افزود که دفتر وی پیش از نشست سوم دوحه با صدها افغان، به شمول زنان در سراسر این کشور صحبت کرده است و اکثریت شان به این نظر بودند که اشتراک طالبان در این نشست مهم است، اما تا زمانی موضوع حق آموزش و کار زنان حل نشده است، حکومت این گروه نباید به رسمیت شناخته شود.

اما گروه‌های حقوق بشر، به شمول سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر، از ملل متحد برای دعوت از طالبان در نشست دوحه شدیداً انتقاد کرده و گفته اند که در عوض باید این گروه را برای "جرایم" علیه زنان و دختران حسابده قرار دهد.

تیرانا حسن، رییس اجراییه دیدبان حقوق بشر، گفت: "استثنا قرار دادن زنان خطر مشروعیت بخشیدن به سوی استفاده‌های طالبان و آسیب جبران ناپذیر به اعتبار سازمان ملل متحد به عنوان مدافع حقوق زنان و مشارکت معنادار زنان را به همراه دارد."

شماری از زنان فعال افغان نیز با این تصمیم ملل متحد اظهار مخالفت کرده اند.

حبیبه سرابی، عضو پیشین هیات مذاکره کننده با طالبان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا استدلال کرد که ملل متحد به خواست طالبان تمکین کرده و در نهایت آجندای نشست دوحه را تغییر داد.

سرابی افزود که ملل متحد با امتناع از دعوت فعالان زن در نشست دوحه "به تعهد خود وفا نکرده است...در قطعنامه ۲۷۲۱شورای امنیت فیصله شد که یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین شود و هدف این جلسات نیز همین بود."

سرابی که نخستین والی زن در افغانستان بود، گفت که قطعنامهٔ شماره ۳۲۵ ملل متحد نیز "تاکید می‌کند که زنان باید در تمام عرصه‌ها حضور داشته باشند. ملل متحد این قطعنامه‌ها را تصویب کرده،‌ اما حالا به آن عمل نمی‌کند". او عدم حضور زنان در این نشست را برای ملل متحد "تاسف بار و شرم آور" خواند.

گروه

XS
SM
MD
LG