لینک های دسترسی

Breaking News

کمک نه میلیارد دالری جهان برای رسیدگی به خسارات سیلاب در پاکستان


پاکستان و ملل متحد نشست کمک برای بازسازی خسارات ناشی از سیلاب در پاکستان را میزبانی کردند
پاکستان و ملل متحد نشست کمک برای بازسازی خسارات ناشی از سیلاب در پاکستان را میزبانی کردند

ده‌ها کشور و نهاد بین‌المللی روز دوشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) در نشستی به میزبانی مشترک ملل متحد و پاکستان، به فراهم آوری بیش از نه میلیارد دالر به پاکستان تعهد کردند تا آن کشور تخریبات ناشی از سیلاب‌های ویرانگر تابستان گذشته را بازسازی کند.

سیلاب‌های چند ماه پیش در پاکستان منجر به مرگ بیش از ۱۷۰۰ نفر، ویران شدن بیش از دو میلیون خانه شده و با فروبردن یک سوم اراضی پاکستان در زیر آب، بیش از ۳۰ میلیارد دالر به آن کشور خسارت وارد کرد.

به گفتهٔ مریم اورنگزیب، وزیر اطلاعات پاکستان، آن کشور برای بازسازی تخریبات سیلاب خواستار کم و بیش ۱۶ میلیارد دالر شده بود که نصف آن از سوی جامعهٔ بین المللی و نصف دیگر از سوی حکومت پاکستان فراهم شود.

اورنگزیب گفته است که بانک انکشاف اسلامی ۴.۲ میلیارد دالر، بانک جهانی دو میلیارد دالر، بانک انکشاف آسیایی ۱.۵ میلیارد دالر برای بازسازی صدمات پس از سیلاب به پاکستان فراهم خواهند کرد. او همچنین گفته است که اتحادیه اروپا وعدهٔ فراهم آوری ۹۳ میلیون دالر، آلمان ۸۸ میلیون دالر، چین ۱۰۰ میلیون دالر و جاپان ۷۷ میلیون دالر را داده اند.

ایالات متحده که پیش از این نیز حدود ۱۰۰ میلیون دالر را به پاکستان فراهم کرده بود، در این کنفرانس به فراهم آوری ۱۰۰ میلیون دالر دیگر به آن کشور وعده سپرد.

عربستان سعودی، دوست و متحد قوی و دیرینهٔ پاکستان به تنهایی به فراهم آوری یک میلیارد دالر تعهد کرده است.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، و انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در این کنفرانس که در سویس برگزار شده بود، به گونهٔ حضوری و دیگر رهبران جهان به گونهٔ مجازی شرکت داشتند.

گوتیرش گفت: "باید در مورد ضیاع ناعادلانه و خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی در کشورهای روبه انکشاف صادق باشیم. اگر در مورد این تلفات و خسارات شک دارید، به پاکستان برویدو در آنجا صدمات و ویرانگری تغییرات اقلیمی عینی است."

منشی عمومی ملل متحد گفت که مردم در جنوب آسیا در مقایسه با سایر جاها، ۱۵ مرتبه بیشتر در معرض مرگ ناشی از تاثیرات تغییرات اقلیمی قرار دارند. او گفت: "هیچ کشوری مستحق آنچه نیست که در پاکستان اتفاق افتاده است."

کشورهای جهان در نومبر گذشته به ایجاد صندوق پولی برای رسیدگی به تلفات و خسارات ناشی از تغییر اقلیم توافق کردند تا کشورهایی مثل پاکستان که از این ناحیه متضرر می‌شوند، از این پول مستفید شوند.

با گذشت چند ماه، هنوز هم میلیون‌ها سیلاب‌زده در پاکستان، به ویژه در ایالت‌های سند و بلوچستان، در فضای سر باز، کمپ‌ها و خانه‌های موقت و در زیر خیمه زندگی می‌کنند.

صندوق پولی ملل متحد برای کودکان (یونسیف) روز دوشنبه هشدار داد که با وصف آنکه از سیلاب‌ها در پاکستان چهار ماه می‌گذرد، هنوز هم نزدیک به چهار میلیون کودک در پاکستان هم اکنون در نزدیکی آب‌های ملوث و ایستادهٔ سیلاب زندگی کرده و سلامتی و حیات شان با خطر مواجه است.

شهباز شریف گفت که سیلاب‌های تابستان گذشته بیش از ۳۳ میلیون نفر را مستقیماً متاثر کرده و افزون بر ویران کردن بیش از دو میلیون خانه، ۸۰۰۰ کیلومتر جاده و ۳۱۰۰ کیلومتر خط آن را ویران کرده است.

دانشمندان گفته اند که با گرم شدن جو زمین، سیلاب‌ها در پاکستان متکررتر، شدیدتر و ویرانگرتر شده است.

XS
SM
MD
LG