لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات در مصر؛ السیسی در آستانهٔ سومین دور ریاست جمهوری


عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر

رای‌دهندگان مصری امروز یکشنبه، دهم دسمبر (۱۹ قوس) در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور رای می‌دهند و انتظار می‌رود که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور کنونی مصر، با پیروزی در این انتخابات برای سومین دور قدرت را در دست گیرد.

اگر السیسی در این انتخابات برنده شود و بار دیگر برای یک دورهٔ شش ساله تصدی ریاست جمهوری را عهده دار شود، اولویت‌هایی چون کنترول تورم اقتصادی، مدیریت کمبود مزمن اسعار خارجی و جلوگیری از گسترش جنگ میان اسراییل و حماس در دستور کار وی قرار خواهد داشت.

مراکز رای‌دهی امروز یکشنبه، از ساعت نه صبح تا نه شب به وقت محل به روی رای دهندگان باز است و انتظار می‌رود که نتایج نهایی این انتخابات به تاریخ ۱۸ دسمبر اعلام شود.

منتقدین این انتخابات را که پس از یک دهه سرکوب دگراندیشان برگزار می‌شود "ساختگی" پنداشته اند، هرچند مطبوعات حکومتی مصر آن را گامی به سمت کثرت گرایی سیاسی، خوانده است.

هیچ کدام از سه نامزدی که با السیسی در این انتخابات رقابت می‌کنند، افراد بلند رتبه نیستند. برجسته ترین رقیب السیسی، کمپاین انتخاباتی خود را در ماه اکتوبر به دلیل آنچه وی هدف قرار گرفتن حامیان شان از سوی مقام‌ها و "اوباشان" خواند، متوقف کرد. اما مقامات امور انتخابات ملی مصر، این ادعای وی را رد کردند.

مقامات و تحلیل‌گران در مطبوعات محلی مصر که شدیداً تحت کنترول قرار دارد، مصری‌ها را تشویق به دادن رای در این انتخابات کردند در حالیکه برخی از مردم مصر ابراز داشتند که در مورد این انتخابات ‌آگاهی نداشتند و یا بر این نظر اند که رای آنان تغییری را در وضعیت کشورشان ایجاد نخواهد کرد.

السیسی در سال ۲۰۱۳ در حالیکه لوی‌درستیز اردوی مصر بود، در یک کودتای نظامی نخستین حکومت دموکراتیک مصر به رهبری محمد مرسی را سرنگون کرد و یک‌ سال بعد در انتخابات مصر با کسب ۹۷درصد آرا برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری شد. سپس در سال ۲۰۱۸ برای بار دوم به صفت رییس جمهور انتخاب شد.

تاثیر اقتصاد بر انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری در مصر در حالی برگزار می‌شود که جمعیت ۱۰۴ میلیونی آن کشور با بحران اقتصادی، به شمول افزایش سرسام‌آور نرخ‌ها کالا‌ها و دیگر نابسامانی‌های اقتصادی روبرو است.

شماری از رای‌دهندگان مصری، حکومت آن کشور را مسوول دانسته و استدلال می‌کنند که اولویت‌دهی به پروژه‌های پرهزینه و گرفتن قرضه برای تطبیق آن، منجر به این وضعیت شده است.

خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در عقب یک مرکز رای‌دهی دیده است که به افرادی که انگشت آغشته به رنگ خود را منحیث ثبوت رای‌دهی نشان می‌دادند، خریطه‌های مملو از آرد، برنج و دیگر مواد اولیه داده می‌شد.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری مصر در اوایل سال ۲۰۲۴ برگزار شود، اما برخی تحلیلگران به این باور اند که این انتخابات زودتر از وقت برگزار شد تا متعاقب آن تغییرات اقتصادی - به شمول کاهش ارزش پولی - عملی شود.

صندوق بین‌المللی پول هفتهٔ گذشته گفت که با حکومت مصر در مورد مسایل مالی، به شمول سه میلیارد دالر قرضه که اکنون به دلیل تاخیر در تبطیق پالیسی‌های اقتصادی، به حالت تعلیق درآمده است، سرگرم گفتگو است.

هانی گنینا، یک مقام ارشد بانک سرمایه‌گذاری مالی قاهره گفته است که تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که پس از برگزاری انتخابات، مصر فوراً شرایط سفارش شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را عملی خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG