لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور مصر: منطقه ممکن است به 'بم ساعتی' تبدیل شود


عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر، روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) نسبت به گسترش جنگ اسراییل با حماس هشدار داد و گفت که این منطقه با خطر تبدیل شدن به "یک بم ساعتی" مواجه است که انفجار آن تمام منطقه را متاثر خواهد ساخت.

السیسی در واکنش به ورود طیاره‌های بدون سرنشین (درون) به خاک این کشور گفت: "من صرف نظر از اینکه این طیاره‌های بدون سرنشین از کجا آمده‌ اند، نسبت به گسترش تنش هشدار داده‌ام. منطقه به یک بم ساعتی تبدیل خواهد شد که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد."

اسراییل روز جمعه ادعا کرد که هدف حملات طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های یمن تحت حمایت ایران قرار گرفته است. این طیاره‌ها بعداً در حریم فضایی مصر توسط نیروهای این کشور سقوط داده شدند.

اردوی مصر اعلام کرد این درون‌ها که بر روی شهرهای طابا و نویبع در نزدیکی مرز اسراییل سقوط کردند و شش مجروح برجای گذاشتند.

السیسی گفت: "مصر یک کشور مستقل است و باید به حاکمیت ارضی و موقعیت آن احترام گذاشت. " او افزود که "مصر کشور قدرتمند و ضربه‌ناپذیر است".

سخنگوی وزارت خارجه اسراییل، گروه حوثی یمن را مسوول این دو حادثه و زخمی شدن شش نفر خوانده است.

دانیل هگری، سخنگوی اردوی اسراییل، نیز روز جمعه با اشاره به اصابت درون ها به شهر طابا در مصر گفت که محل پرتاب این درون ها از بحیرۀ سرخ بوده است.

هگری گفت که موضوع زیر بررسی است و تاکید کرد که اسراییل با مصر و امریکا همکاری خواهد کرد و دفاع در برابر تهدیدها در منطقۀ بحیره سرخ را تشدید خواهد کرد.

در عین حال، نگرانی هایی از گسترش منازعهٔ‌ جاری میان اسراییل و حماس به سایر کشور‌های شرق میانه افزایش یافته است. ایالات متحده به ایران هشدار داده است که از گسترش منازعه در منطقه اجتناب کند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) هشدار داد که درگیری اسراییل و حماس می‌تواند فراتر از شرق میانه گسترش یابد و افزود که زنان، کودکان و افراد بی‌گناه در غزه نباید به دلیل جنایات دیگران مجازات شوند.

پوتین در نشستی با رهبران مذهبی روسیه گفت که خونریزی در منطقه باید متوقف شود و اگر این کار انجام نشود، خطر شعله‌ور شدن جنگ بسیار گستردتر وجود دارد.

تندروان گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر از نوار غزه بالای اسراییل حمله کردند که به گفتهٔ مقامات اسراییل، کم از کم ۱۴۰۰ نفر را کشتند و ۲۲۲ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید را بالای نوار غزه آغاز کرد. به گفتهٔ وزارت صحت نوار غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، این حملات تا حالا سبب کشته شدن بیش از ۸۰۰۰ نفر شده که اکثر آنان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG