لینک های دسترسی

Breaking News

نه افغان در فرانسه به اتهام قاچاق پناهجویان محاکمه می‌شوند


محکمه‌ای در پاریس؛ عکس آرشیف
محکمه‌ای در پاریس؛ عکس آرشیف

محکمه‌ای در پاریس، پایتخت فرانسه روند محاکمهٔ نه شهروند افغان را آغاز کرد که متهم به تلاش برای قاچاق پناهجویان از طریق کانال مانش به بریتانیا استند.

این افراد که محاکمهٔ شان روز سه شنبه ۱۱ اپریل (۲۲ دلو) آغاز شد، متهم استند که در چهار نوبت بین جنوری و مارچ سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳ پناهجوی عمدتاً افغان و ویتنامی را کمک کرده اند تا با قایق‌ها مسیر پرخطر آبی کانال مانش را که بین فرانسه و بریتانیا قرار دارد، عبور کنند.

چهار نفر آنان به داشتن نقش اصلی در قاچاق انسان و پنج نفر دیگر شان به داشتن نقش کمک‌کننده در این عملیات متهم شده اند. آنان به حمایت سازمان‌یافته از مهاجرت غیر قانونی نیز متهم می‌باشند.

براساس اتهام‌نامه، چندین تن از متهمان مظنون به خریدن قایق و واسکت‌های نجات و انتقال و پنهان کردن آن در تپه‌های ریگی شهر ساحلی ویمورو فرانسه بوده اند.

در اسناد محکمه آمده است که مسافری که به عنوان کپتان قایق تعیین شده بود، مجبور نبود هزینه سفر خود را بپردازد و مسافر دوم که وظیفه هدایت قایق را با استفاده از سیستم راهیاب یا جی‌پی‌اس داشت، نصف قیمت را پرداخته است. بقیهٔ مسافرین هرکدام بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو پرداخته اند.

در هر چهار مورد، قایق مسافران به بریتانیا نرسیده، یا در آب های فرانسه یا بریتانیا مسافرین نجات داده شده اند.

بریتانیا پس از خروج از اروپا (برگزیت) متعهد شده است که امنیت مرزهای خود را تشدید می‌کند، اما، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته، ۴۵ هزار پناهجو، عمدتاً با قایق های کوچک، به طور غیرقانونی وارد این کشور شده اند.

بریتانیا و فرانسه به تاریخ ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) به یک توافق جدید برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از طریق کانال مانش دست یافتند.

این توافق پس از گفتگوهای امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، در پاریس صورت گرفت.

حکومت بریتانیا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که لندن در سه سال آینده ۵۷۵ میلیون دالر را برای فرانسه فراهم خواهد کرد تا این کشور صد‌ها نیروهای امنیتی اضافی را در سواحل کانال مانش استخدام کند و از مهاجرت‌های غیرقانونی جلوگیری کند.

عبور از کانال مانش برای پناهجویان همواره خطر ناک و مرگبار بوده است. در نومبر سال ۲۰۲۱ کم از کم ۲۷ نفر در اثر سوراخ شدن قایق بادی شان غرق شدند که اکثر شان کردهای عراق بودند و یک کودک هفت ساله نیز شامل آنها بود.

در دسمبر سال ۲۰۱۹ پس از غرق شدن یک زن ۳۱ ساله ایرانی در این مسیر، محکمه‌ای در فرانسه دو قاچاقچی – یک افغان و یک هالندی گینه‌ای تبار را به اتهام قتل عمد و کمک به مهاجرت غیرقانونی به شش و سه سال زندان محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG