لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: شمار قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت در افغانستان افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحدر(اوچا) می‌گوید که نیاز به ارایه خدمات به افراد آسیب‌دیده از خشونت‌های جنسیتی در افغانستان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

اوچا روز سه شنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) با نشر تویتی گفت که نسبت به سال گذشته آمار قربانیان خشونت‌های مبتنی بر جنسیت که به خدمات نیاز دارند، دو میلیون افزایش یافته است.

این ادارۀ ملل متحد نگاشته است: "ممنوعیت و سایر محدودیت‌ها برای مشارکت زنان در زندگی و جامعه، به بحران حفاظتی از قبل موجود دامن می‌زند و تعداد افرادی که قربانی خشونت‌های جنسیتی استند و به خدمات نیاز دارند، ۲۵ درصد افزایش یافته است. این رقم بین دسمبر ۲۰۲۲ و می ۲۰۲۳ از ۱۰.۱ میلیون به ۱۳.۱ میلیون رسیده است".

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در حالی از افزایش آمار قربانیان خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و لزوم ارایه خدمات به آنان خبر می‌دهد که این اداره روز دوشنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) بار دیگر از کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان نگرانی کرده بود.

این اداره ملل متحد گفته است، تاکنون کمک‌های بشری را که اداره‌های ملل متحد به افغان‌ها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ فراهم کرده، تا ۹۰ درصد از بودجهٔ سال گذشته تامین شده است. به گفتۀ اوچا ۸۵۰ میلیون دالر از بودجهٔ سال گذشته کمک‌های بشری اداره‌های ملل متحد باقی مانده بود.

این اداره گفته است که تنها نه درصد از بودجه درخواستی ۴.۶ میلیارد دالری را از جامعه جهانی برای تمویل برنامه‌های بشری در افغانستان امسال دریافت کرده است.

سازمان ملل متحد با نگرانی گفته است که با توجه به کسر بودجه، سطح بودجه را بین جون تا دسمبر سال روان میلادی را به ۲.۲۶ میلیارد دالر کاهش داده است که تنها ۱۴ درصد از این بودجه جدید توسط کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده تامین شده است.

پس از تعلیق کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که برای ادامه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان پس از اکتوبر سال جاری میلادی بودجه‌ای ندارد. سایر نهادهای امدادرسان نیز گفته اند که پس از کمبود بودجه، کمک‌های خود را به افغان‌ها کاهش داده اند.

برنامه جهانی غذا پیش از این گفته بود که برای کمک به تنها پنج میلیون از ۱۵ میلیون افغان نیازمند که با گرسنگی روبرو استند، کمک مالی دریافت کرده است.

برنامه جهانی غذا گفته است که برای تامین غذا برای افغان‌هایی که در زمستان با گرسنگی روبرو استند به حدود یک میلیارد دالر نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG