لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس آلمان بر گروه‌های مظنون به ارتباط با حزب‌الله یورش برد


مسجد امام علی مشهور به مسجد آبی
مسجد امام علی مشهور به مسجد آبی

مقامات آلمانی می‌گویند که در تلاش برای کاهش یهودستیزی، صدها پولیس روز پنجشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) بر گروه‌هایی که مشکوک به ارتباط با گروه حزب‌الله تحت حمایت ایران بودند، در شش ایالت این کشور یورش بردند.

این یورش‌ها که ۵۴ مکان مختلف را هدف قرار داد، پس از آن انجام شد که آلمان فعالیت‌های گروه حماس و سازمان‌های مرتبط به آن را در پی حملهٔ هفتم اکتوبر این گروه بر اسراییل، ممنوع اعلام کرد.

ننسی فایزر، وزیر داخلهٔ آلمان گفت: "ما تحرکات اسلام گرایان را زیر نظر داریم."

او افزود: "در زمانی که تعداد زیادی از یهودیان احساس خطر می‌کنند، (آلمان) تبلیغات اسلام گریان یا تحریکات یهودستیزانه علیه اسراییل را تحمل نخواهد کرد."

آلمان که حزب‌الله را یک "سازمان تروریستی شیعه" می‌داند، در سال ۲۰۲۰ تمام فعالیت‌های این گروه را در خاک خود منع کرد.

عملیات روز پنجشنبه مرکز اسلامی هامبورگ و پنج گروه وابسته به آن را در شش ایالت آلمان - هامبورگ، سکسینی، هیسه، برلین، بادن ورتمبورگ و نورت راین وستفالیا - هدف قرار داد.

مرکز اسلامی هامبورگ، مسجد امام علی را که به نام مسجد آبی نیز یاد می‌شود، مدیریت می‌کند و در سال‌های اخیر درخواست‌ها از مقامات برای بستن آن به دلیل ادعای ارتباط با ایران افزایش یافته است.

مرکز اسلامی هامبورگ که توسط مهاجران ایرانی در سال ۱۹۵۳ تاسیس شد، مدتی بود که تحت نظارت استخبارات آلمان قرار داشت.

وزارت داخلهٔ آلمان معتقد است که هدف از فعالیت‌های این مرکز گسترش ایدهٔ انقلابی رهبران ایران است؛ چیزی که گمان می‌رود قانون اساسی آلمان را نقض می‌کند.

در جریان این یورش‌ها هیچ بازداشتی صورت نگرفته است. مقامات گفته اند که این یورش‌ها به دلیل ظن حمایت مرکز اسلامی هامبورگ و گروه های وابسته به آن از فعالیت‌های حزب الله انجام شد.

اندی گروت، وزیر داخلهٔ هامبورگ با استقبال از عملیات روز پنجشنبه گفت که معتقد است این مرکز "در آینده نزدیک بسته خواهد شد".

آلمان، مانند دیگر قدرت‌های غربی، تلاش می‌کند تا از تبدیل شدن جنگ اسراییل علیه حماس به یک درگیری گسترده‌تر، از جمله دخالت حزب‌الله مستقر در لبنان، جلوگیری کند.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، نیروهای اسراییلی تقریباً هر روز با گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حزب‌الله در جنوب لبنان تبادل آتش کرده اند.

پس از حملۀ گروه حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی سبب کشته شدن ۱۲۰۰ نفر شد و نیز ۲۴۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییلی غزه را که در کنترول حماس است، به گونۀ پیهم هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده اند که به گفتۀ مقام‌های صحی غزه منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۵۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است. هرچند آمار ارایه شده از سوی مقام‌های غزه را هیچ نهاد مستقلی تایید یا رد نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG