لینک های دسترسی

Breaking News

گوردون براون:‌ محکمهٔ بین المللی جرایم باید تبعیض جنسیتی طالبان را منحیث جرایم علیه بشریت به رسمیت بشناسد


گوردون براون،‌ نمایندهٔ ملل متحد در بخش معارف جهانی و صدراعظم پیشین بریتانیا
گوردون براون،‌ نمایندهٔ ملل متحد در بخش معارف جهانی و صدراعظم پیشین بریتانیا

گوردون براون،‌ نمایندهٔ ملل متحد در بخش معارف جهانی، روز سه‌شنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) گفت که محکمهٔ بین المللی جرایم (ICC) باید تبعیض جنسیتی را که طالبان در افغانستان اعمال کرده اند، منحیث جرایم علیه بشریت به رسمیت بشناسد و کسانیکه مسوول این وضعیت استند،‌ مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

آقای براون که در گذشته صدراعظم بریتانیا بود،‌ در دومین سال بازگشت طالبان به قدرت، در یک کنفرانس خبری گفت که نامه‌ای برای کریم خان، سارنوال محکمهٔ بین المللی جرایم، نوشته و نظر خود را در مورد طالبان مطرح کرده است.

این مقام ارشد ملل متحد با اشاره به عملکرد طالبان در دو سال گذشته گفت: این [عملکرد طالبان] در مقابل زنان و دختران بدترین نمونه‌ٔ از نقض حقوق بشر است که در جهان رخ می‌دهد." او همچنین گفته است که اگر برخورد طالبان در برابر زنان و دختران به همین منوال ادامه یابد و آنان از مجازات معافیت پیدا کنند،‌ دیگران نیز تلاش خواهند کرد تا دست به اعمال مشابه بزنند.

او مانند سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی گفت که طالبان پس از رسیدن به قدرت، بار دیگر دختران بالاتر از سن ۱۲ ساله را از ادامه رفتن به مکتب محروم کرده اند.

براون همچنین اظهارات سایر مقام‌های ملل متحد را بازتاب داد و گفت که طالبان نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی، سازمان‌های غیرحکومتی و ادارات ملل متحد، بلکه از رفتن به مکتب، پوهنتون، پارک، سفر بدون محرم مرد و حتا حمام نیز منع کرده اند.

حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ زنان را از ادامهٔ کار در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کردند. به تعقیب این دستور، سازمان‌های عمدهأ غیردولتی بین المللی عمده فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و این تصمیم طالبان با واکنش های زیادی از سوی جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر مواجه شد.

براون گفت:‌ ''محکمه بین المللی جرایم باید این گونه تبعیض جنسیتی را به عنوان جرایم علیه بشریت به رسمیت بشناسد و عاملان آنرا محاکمه و مورد پیگرد قانونی قرار بدهد."

اما دفتر کریم خان، سارنوال محکمه بین المللی جرایم بلافاصله در مورد این تقاضا تا حالا پاسخ نداده است.

با این حال،‌ طالبان همواره گفته اند که آنان به حقوق زنان در چارچوب تفسیری که از اسلام دارند، احترام قایل اند. مقامات طالبان همچنین ادعا می‌‌کنند که محدودیت‌های کار و آموزش زنان و دختران موقتی بوده و تلاش‌ها برای مساعد کردن زمینه مطابق شریعت اسلامی در این خصوص جریان دارد.

براون همچنین گفت که به باور او،‌ میان طالبان اختلاف نظر وجود دارد، زیرا معتقد است که برخی از مقامات طالبان در کابل طرفدار برگشت دختران به مکاتب استند، اما رهبران این گروه در قندهار مخالف برگشت دختران به مکتب استند.

او خطاب به آنعده از رهبران طالبان که مخالف آموزش و کار زنان و دختران استند،‌ گفت: "ما باید این روحانیون را متقاعد کنیم که این یک تفسیر دروغ از اسلام است که زنان و دختران قادر نباشند از حقوق اساسی خود مستفید شوند.''

براون همچنین از کشور‌‌های با اکثریت مسلمان خواست تا هیات‌های شان را به قندهار اعزام کنند تا آنان رهبران طالبان را متقاعد کنند که ممنوعیت رفتن دختران به مکتب و اشتغال زنان را که هیچ اساسی در قرآن و اسلام ندارد،‌ لغو کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG