لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای نماز جنازهٔ اسماعیل هنیه را امامت می‌کند 


علی خامنه‌ای، رهبر ایران و اسماعیل هنیه، رهبر پیشین سیاسی حماس
علی خامنه‌ای، رهبر ایران و اسماعیل هنیه، رهبر پیشین سیاسی حماس

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز پنجشنبه اول اگست (۱۱ اسد) نماز جنازهٔ اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی پیشین گروه حماس را امامت می‌کند. حماس یکی از گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه است.

علی خامنه‌ای، پس از کشته شدن هنیه در تهران با صدور بیانیه‌ای گفت: "خونخواهی او [هنیه] را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفۀ خود می‌دانیم."

پس از مراسم و نماز جنازهٔ هنیه، جسد وی به دوحه، پایتخت قطر، انتقال داده شده و به خاک سپرده خواهد شد.

این در حالی است که گروه حماس روز چهارشنبه گفت که اسماعیل هنیه در یک حملهٔ اسراییل در ایران کشته شده است. اما اسراییل از تبصره در مورد حمله در تهران خودداری کرده است.

در همین حال، شورای امنیت ملل متحد روز چهارشنبه بر اساس تقاضای ایران و حمایت چین، روسیه و برخی از کشورهای دیگر، برای تدوین نشست اضطراری آمادگی گرفت.

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در ملل متحد در نامه‌ای از اعضای شورای امنیت ملل متحد خواست تا اقدامات اسراییل را "بدون ابهام" محکوم کنند، این کشور را حسابده قرار داده و بر آن تعزیرات وضع کنند.

قطر، یکی از رهبران تلاش‌های آتش‌بس در غزه، گفته است که کشته شدن هنیه، مذاکره‌کنندهٔ ارشد حماس، تمام این روند را با تردید مواجه کرده است.

این در حالی است که موسی ابو مرزوق، فردی که تحلیلگران می‌گویند ممکن جاگزین هنیه شود، گفته است که از اسراییل انتقام گرفته خواهد شد.

سپاه پاسداران ایران گفته است که اسماعیل هنیه در جریان یک حمله در اقامت‌گاهش در تهران کشته شد.

تظاهرات سراسری

مراسم جنازهٔ هنیه در حالی در ایران برگزار می‌شود که صدها نفر روز چهارشنبه با حمل بیرق‌های فلسطینی در چهار‌راه فلسطینی تهران دست به اعتراض زده و شعار‌های "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر امریکا" را سر دادند.

در عمان،‌ پایتخت اردن،‌ نیز هزاران نفر در خارج از سفارت اسراییل در اعتراض به مرگ هنیه دست به تظاهرات زدند.

به همین گونه، هزاران نفر در مراکش و تونس اعتراض کرده و همبستگی شان را با فلسطینی‌ها ابراز کردند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۳۱ جولای (دهم اسد) گفت که ایالات متحده نه از حمله بر هنیه آگاهی داشت و نه هم در آن دخالت دارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که به تلاش برای دستیابی به آتش‌بس میان اسراییل و حماس و جلوگیری از گسترش جنگ ادامه خواهد داد.

گروه

XS
SM
MD
LG