لینک های دسترسی

Breaking News

رییس یوناما: محدودیت‌های طالبان بر زنان تاثیر منفی بر نیمی از جمعیت افغانستان گذاشته است


دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (OCHA) می‌گوید که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری در این کشور به ۲۳.۷ میلیون افزایش یافته است.
دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (OCHA) می‌گوید که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری در این کشور به ۲۳.۷ میلیون افزایش یافته است.

رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد افغانستان (یوناما) در نشست شورای امنیت این سازمان از ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرد و گفت که ادامۀ این وضعیت، بر زندگی نیمی از جمعیت این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

روزا اوتنبایووا روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت که ادامۀ محدودیت‌ها توسط طالبان، افسردگی در میان زنان را بیشتر کرده و همچنان در کنار محرومیت از تحصیل و آموزش، دختران و زنان افغان با محدودیت‌های آزادی رفت و آمد مواجه اند.

او افزود: "اطلاعات به دست آمده، حاکی از آن است که کارمندان حکومت پیشین افغانستان که مجبور به ماندن در خانه شده‌اند، اکنون با کاهش شدید حقوق خود مواجه شده اند و این نگرانی‌ها را برانگیخته که آن‌ها قادر به پرداخت کرایۀ خانه یا حمایت مالی از خانواده‌های خود نیستند."

به گفتۀ رییس یوناما ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران، افغانستان را در تمامی بخش‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد. او اضافه کرده که دربارۀ لغو این محدودیت‌ها با مقام‌های ارشد طالبان گفتگو کرده، اما آنان تا اکنون پاسخ قناعت کنند‌ای برای نداده اند.

اوتنبایووا علاوه کرد که طالبان در بخش اقتصادی به پالیسی "خودکفایی" خود ادامه داده اند، اما این گروه فضا را برای زنان در بخش خصوصی نیز محدود کرده اند.

رییس یوناما از اعضای شورای امنیت خواستار توجه بیشتر به مردم افغانستان به ویژه زنان در این کشور شد.

بحران بشری در افغانستان

دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (OCHA) می‌گوید که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری در این کشور به ۲۳.۷ میلیون افزایش یافته است.

لیزا دوتین، رییس بخش مالی این ادارۀ ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که نیازهای بشردوستانه در افغانستان به گونۀ نگران کنندۀ افزایش یافته است.

دوتین افزود که بیش از ۵۰ درصد جمعیت افغانستان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که سومین شمار افراد نیازمند در جهان را تشکیل می‌دهد.

به گفتۀ این مقام ملل متحد، نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و از هر چهار نفر در این کشور، یک نفر آن مطمین نیست که وعدۀ غذایی بعدی خود را چگونه به دست بیاورد. دوتین با ابراز نگرانی گفت که در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون کودک افغان، فرط گرسنگی را تجربه می‌کنند.

او اضافه کرد که از تاریخ ۱۵ سپستمبر سال گذشته تا اکنون، ۶۱۸هزار مهاجر افغان از پاکستان برگشته اند که تقریباً ۸۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد و بسیاری آنان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

رییس بخش مالی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد همچنان تاکید کرد که تاثیرات حاد تغیرات اقلیمی در افغانستان بحران انسانی را در این کشور عمیق‌تر کرده است.

کمبود بودجه

رییس بخش مالی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به اعضای شورای امنیت این سازمان از کمبود بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که با وجود چالش‌ها، آنان به ۹.۹ میلیون نفر بین ماه‌های جنوری و مارچ رسیدگی کرده اند.

به گفتۀ لیزا دوتین، از میان سه میلیارد دالر مورد نیاز برای پاسخگویی بشری در افغانستان، آن‌ها در شش ماه نخست امسال تنها ۶۴۹ میلیون دالر دریافت کرده‌اند.

این مقام ملل متحد اضافه کرد که به دلیل کمبود بودجه، فعالیت ۱۵۰ تیم سیار صحی در افغانستان تعطیل شده و همچنان احتمال متوقف شدن فعالیت ۴۰ تیم صحی دیگر در این کشور وجود دارد.

به گفتۀ ملل متحد با توقف فعالیت این تیم‌های صحی، ۷۰۰هزار کودک زیر پنج سال از خدمات درمانی محروم خواهند شد.

این مقام اوچا همچنان هشدار داد که کمبود بودجه باعث خواهد شد که دو برنامۀ پاکسازی ماین و کمک‌رسانی به قربانیان ماین در افغانستان متوقف شود. دوتین اضافه کرد که در صورت عدم دریافت بودجه اضافی، این برنامه‌ها ماه آینده متوقف خواهد شد.

بر اساس معلومات ملل متحد در حال حاضر، ۴۷۵ مکتب و ۲۳۰ مرکز صحی در نزدیکی محلات آلوده به ماین و مواد انفجاری موقعیت دارند و همچنان ۳.۴ میلیون افغان در فاصله یک کیلومتری محلات آلوده به مواد منفلق‌ناشده زندگی می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG