لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید حملات اسراییل و آغاز کمپاین واکسیناسیون پولیو در غزه


در حالی که درگیری‌های شدید در غزه ادامه دارد، یک مقام صحی فلسطینی گفت که کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال (پولیو) روز شنبه ۳۱ اگست (۱۰ سنبله) در غزه آغاز شد.

موسی عابد، مدیر مراقبت‌های اولیهٔ صحی در وزارت صحت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، روز شنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که مقامات صحی محلی همراه با سازمان ملل متحد و سازمان های غیر دولتی "از امروز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال را آغاز کردند."

به گفتهٔ او تعداد نامشخصی از کودکان نخستین دوز واکسین را که شامل دو دوز و به صورت خوراکی است، در شفاخانهٔ ناصر در شهر جنوبی خان یونس دریافت کردند.

برنامه واکسیناسیون در غزه پس از آن اعلام شد که نخستین واقعه پولیو در ۲۵ سال گذشته، در اوایل ماه جاری آنجا ثبت شد.

سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه اعلام کرد که اسراییل با "وقفهٔ بشردوستانه" سه روزه در بخش‌های از غزه موافقت کرده تا برنامه واکسیناسیون امکان‌پذیر شود. به گفتهٔ این سازمان کمپاین گستردهٔ واکسیناسیون سر از روز یکشنبه آغاز ‌می‌شود.

نهاد COGAT وزارت دفاع اسراییل که بر امور غیرنظامیان در سرزمین‌های فلسطینی نظارت دارد، روز شنبه گفت که کمپاین واکسیناسیون روزانه از ساعت شش صبح تا ساعت دو بعد از ظهر به مدت سه روز در مرکز غزه، سه روز در جنوب و سه روز در شمال غزه تطبیق خواهد شد.

هدف از این کمپاین پوشش بیش از ۶۴۰هزار کودک زیر ۱۰ سال است.

وزارت صحت فلسطین که مستقر در رام الله است، اوایل این ماه گفت که آزمایشات در اردن، ویروس پولیو را در یک نوزاد ۱۰ ماههٔ واکسین نشده در مرکز غزه تایید کرده است.

این بیماری عمدتاً کودکان زیر پنج سال را مصاب می‌سازد و می‌تواند باعث سوی شکل و فلج شود و به طور بالقوه کشنده است.

مقامات صحت غزه گفته اند حملات هوایی "رژیم صهیونیستی" روز شنبه حداقل ۴۹ نفر، از جمله نه عضو یک خانواده را در مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه کشته است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۱۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در اسارت حماس قرار دارند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات بیش از ۴۰۶۰۰ نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.

به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به سه چهارم از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده و تقریباً کل جمعیت آن در معرض خطر قحطی قرار دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG