لینک های دسترسی

Breaking News

باران‌های شدید و طوفان در شرق افغانستان؛ ده‌ها نفر جان باختند


ادارهٔ هواشناسی حکومت طالبان در روزهای ۱۳ و ۱۴ جولای در ۲۲ ولایت افغانستان بارندگی شدید را پیش‌بینی کرده بود.
ادارهٔ هواشناسی حکومت طالبان در روزهای ۱۳ و ۱۴ جولای در ۲۲ ولایت افغانستان بارندگی شدید را پیش‌بینی کرده بود.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید که در اثر باران‌های شدید و طوفان روز دوشنبه ۱۵ جولای (۲۵ سرطان) در ولایت ننگرهار کم از کم ۴۰ نفر جان باختند و ۳۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.

ابتدا، شرافت زمان امیرخیل، سخنگوی این وزارت، روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) در پیامی در شبکهٔ ایکس، ضم ارایۀ آمار کشته و زخمی شدگان این رویداد، نوشته است که ممکن آمار تلفات افزایش یابد.

بیشترین تلفات و خسارات ناشی از این رویداد طبیعی در ولسوالی‌های سرخرود، بتی‌کوت و بهسود گزارش شده است.

مسوولان اطلاعات طالبان در ننگرهار با انتشار ویدیویی به رسانه‌ها گفته اند که سقف یک خانه در ولسوالی سرخ رود فرو ریخته و پنج عضو یک خانواده جان باخته اند. همچنان به گفته مقام‌ها، ده ها جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده است.

این در حالی است که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته اند که در برخی مناطق پایه‌های برق سقوط کرده و به مردم آسیب وارد کرده است. کاربران شبکه های اجتماعی گفته اند که شمار تلفات بیشتر از آن چیزی است که مقام های طالبان ارایه کرده اند.

شماری از باشندگان شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، به صدای امریکا از بارندگی شدید و طوفان خبر داده اند. یکی از اهالی این شهر که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که قسمتی از دیوار خانه‌اش فرو ریخته و برخی از خانه‌های دیگر نیز آسیب دیده است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی است که باران شدید در ولایت کنر نیز جان پنج نفر را گرفته است. گزارش‌هایی مبنی بر تلفات بر اثر بارندگی در برخی مناطق دیگر افغانستان نیز منتشر شده است.

پیش از این ادارهٔ هواشناسی حکومت طالبان در روزهای ۱۳ و ۱۴ جولای در ۲۲ ولایت افغانستان بارندگی شدید را پیش‌بینی کرده بود.

سازمان ملل متحد می گوید که به دلیل تغییرات اقلیمی، باران‌های شدید و سیلاب‌های نابه‌هنگام در جهان رخ می‌دهد. گفته می شود که چنین باران هایی در افغانستان نیز به دلیل تغییرات اقلیم است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان در صدر فهرست کشورهای متاثر از تغییرات اقلیمی قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG