لینک های دسترسی

Breaking News

هبت‌الله آخندزاده با مولانا فضل‌الرحمان دیدار کرده است – گزارش‌ها


حکومت طالبان با گذشت ۲۴ ساعت از دیدار مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان و ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، این دیدار را به گونۀ رسمی تایید یا رد نکرده است.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های محلی، دیدار رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان با رهبر طالبان پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) در قندهار صورت گرفته است.

یک منبع به صدای امریکا گفت که ادریس حقانی، رییس مدرسه حقانی ایالت خیبرپشتونخوا، مولانا فضل‌الرحمان را در این دیدار در قول اردوی قندهار همراهی می‌کرد. اما این گزارش‌ها به طور مستقل تایید نشده است.

تاکنون جزییاتی از مذاکرات دو طرف در این دیدار منتشر نشده است، اما مولانا فضل‌الرحمان قبل از سفر به افغانستان به خبرنگاران گفته بود که در مورد موضوع تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) با مقامات طالبان گفتگو خواهد کرد.

اگر چه این دیدار را حکومت طالبان و حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان تایید یا رد نکرده اند، اما اگر تایید شود، مولانا فضل‌الرحمان دومین چهره سیاسی خارجی پس از شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم قطر است که با رهبر طالبان دیدار می‌کند.

عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم قطر در ماه می ۲۰۲۳ با ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در قندهار دیدار کرده بود.

هیاتی از روحانیون پاکستانی به رهبری مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، یکشنبه گذشته هفتم جنوری (۱۷ جدی) به منظور تلاش برای بهبود روابط تیره بین کابل و اسلام آباد به افغانستان سفر کرد.

این هیات قبل از این با محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان و عبدالکبیر معاون سیاسی وی، در کابل دیدار کرده است.

آخندزاده به این هیات گفته است که حکومت طالبان قصد آسیب رساندن یا ایجاد مشکل برای هیچ کشور همسایه از جمله پاکستان را ندارد و به کسی اجازه نیز نمی‌دهد که از خاک افغانستان دیگران را تهدید کند.

به نقل از تلویزیون ملی که تحت کنترول طالبان است، محمدحسن آخند تاکید کرده است که حکومت پاکستان باید رفتار نادرست با مهاجرین افغان را متوقف کند.

بر اساس گزارش این تلویزیون، مولانا فضل‌الرحمان هدف از سفرش به افغانستان را رفع سوتفاهمات در روابط دو کشور و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و یافتن راه‌های همکاری در زمینه پیشرفت دو کشور خوانده است.

این هیات پس از آن به افغانستان سفر کرده است که طی ماه اخیر حملات تروریستی بر نیروهای امنیتی پاکستان به گونۀ قابل توجه افزایش یافته است.

انوارالحق کاکر، صدر اعظم حکومت موقت پاکستان، حملات تروریستی در این کشور را کار گروه تحریک طالبان پاکستان خوانده و گفته بود که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، حملات تروریستی بر نیروهای امنیتی پاکستان ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

کاکر از حکومت طالبان خواسته بود که بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان یکی را انتخاب کند. حکومت طالبان ادعاها و اتهامات پیهم اسلام‌آباد را رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG