لینک های دسترسی

Breaking News

هیدر بار: آسیب‌های 'جنگ طالبان با آموزش' برای نسل‌ها تکرار خواهد شد


هیدربار، مسوول بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر آسیب‌های ناشی از محدودیت آموزش دختران را برای آیندۀ افغانستان زیان‌بار خوانده و گفته است که این آسیب برای نسل‌ها تکرار خواهد شد.

او امروز چهارشنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) با نشر تویتی گفته است که مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و فعال آموزش دختران بیش از سه ماه است که در زندان طالبان به سر می‌برد.

هیدر بار نوشته است که جرم او، یک حرفه طولانی در حمایت از دسترسی هر کودک افغان به آموزش است.

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد به سوی منزل در ساحهٔ خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

اعضای خانوادۀ ویسا از وضعیت صحی وی ابراز نگرانی کرده و گفته است که با ویسا هیچ گونه ارتباطی ندارند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند.

نزدیک به دو سال از ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب متوسط و لیسه در این کشور می‌گذرد و پس از دسمبر ۲۰۲۲ نیز دختران و زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شده اند.

معاون بخش سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان گفته است که اگر محدودیت‌ها بر زنان همچنان ادامه یابد، روابط جامعۀ جهانی با حکومت طالبان بهبود نخواهد یافت.

مارکس پوتزل، در گفتگوی اختصاصی با رسانه ملل متحد (UN News) که روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) نشر شد، گفت که افغانستان تنها کشوری در جهان است که به دختران اجازه نمی‌دهد بالاتر از صنف ششم به مکتب یا به دانشگاه بروند.

طالبان به کرات ادعا کرده اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان حقوق قایل بوده و با مساعد شدن وضعیت، دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران خواهند گشود.

در این حال، برخی مدافعان حقوق زن به این نظر اند که به فرمان رهبر طالبان‌ مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دخترانه باز نخواهد شد و این موضوع از نظر طالبان یک امر حیثیتی است.

به گفتۀ این فعالان، طالبان جامعه جهانی را با حرف و وعده به بازی خواهد گرفت و حاکمیت شان را همانند سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی به پیش خواهند برد.

XS
SM
MD
LG