لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دستور بستن آرایشگاه‌های زنانه را صادر کردند


حکومت طالبان به آرایشگاه‌های زنانه در کابل و سایر ولایات دستور داده است که تا مدت یک ماه دیگر فعالیت‌های شان را در شهرها متوقف کنند.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) به رسانه‌ها گفت که این اقدام بر اساس دستور شفاهی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان صورت گرفته است.

بر اساس این فرمان، پس از یک ماه در ۳۴ ولایت به شمول کابل آرایشگاه‌های زنانه اجازه فعالیت ندارند و همچنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از شاروالی کابل خواسته است که به زنان جواز گشایش سالون‌های زیبایی را ندهد.

قبل از این دستور، حکومت طالبان لوحه‌ها و تصاویر آرایشگاه‌های زنانه را در کابل و ولایات پاک کرده بود. در افغانستان آرایشگاه‌های زنانه از دیرباز در شهرها فعالیت داشته اند، اما فعالیت این آرایشگاه‌ها در ۲۰ سال اخیر افزایش یافته است.

مالک یکی از آرایشگاه‌های شهر کابل به صدای امریکا گفت که هنوز چنین مکتوبی را دریافت نکرده است، اما منبعی از ولایت بغلان که نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا گفت که در آن ولایت این دستور به تمام آرایشگاه‌های زنانه ابلاغ شده است.

طالبان پس از به تسلط مجدد بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران اعمال کرده است. نزدیک به دو سال از ممنوعیت تحصیل دختران در مکاتب متوسط و لیسه در این کشور می گذرد و پس از دسمبر ۲۰۲۲ نیز دختران و زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شده اند.

علاوه بر این، حکومت طالبان زنان را از کار در دفاتر ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی و ادارات دولتی منع کرده است.

همچنان حکومت طالبان زنان را از رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و ورزشگاه‌ها منع کرده و علاوه بر درخواست حجاب در خارج از منزل، در سفرهای طولانی مدت نیز برای موجودیت محرم برای زنان شرط قرار داده است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر این اقدامات حکومت طالبان را تبعیض جنسیتی سیستماتیک علیه زنان خوانده اند و از طالبان خواسته اند که تمام این محدودیت‌ها را بردارند.

عفو بین الملل به تاریخ اول جولای گفت که اقدامات طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان را می توان به مثابۀ جنایت علیه بشریت دانست.

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از سیاست‌های جاری طالبان برای حذف زنان و دختران افغان از زندگی اجتماعی به شدت انتقاد کرده و گفته است که طالبان باید در برابر این اعمال خود حساب پس بدهند.

این سازمان گفته است که زندگی دختران و زنان در افغانستان بر اساس جنسیت با آزار و اذیت روبرو اند و آنان از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم شده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۹ جون، با نشر گزارشی گفت که دختران و زنان در افغانستان با تبعیض گسترده و سیستماتیک مواجه اند.

در این گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یکی از بارزترین نمونه‌های تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان، صدور مستمر فرامین، دستورات، اعلامیه‌ها و دستورالعمل‌هایی خوانده شده است که تحرک زنان و دختران، نحوۀ پوشش، دسترسی به آزادی، آموزش، کار، صحت و عدالت را محدود می‌کند.

این گزارش می‌گوید که بین سپتمبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ حکم علیه زنان صادر شده است.

با وجود این انتقادها، مقامات طالبان بارها گفته اند که این حکومت این گروه به تمام حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی پایبند است. همچنین مسوولان حکومت طالبان ممنوعیت آموزش زنان و دختران را موقتی خوانده اند.

XS
SM
MD
LG