لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: به حاشیه راندن زنان افغان در جامعه جنایت علیه بشریت است


سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از سیاست‌های جاری طالبان برای حذف زنان و دختران افغان از زندگی اجتماعی به شدت انتقاد کرده و گفته است که طالبان باید در برابر این اعمال خود حساب بدهند.

عفو بین الملل روز شنبه اول جولای (دهم سرطان) در صفحه تویترش نگاشته است که اقدامات طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان را می‌توان "جنایت علیه بشریت" محسوب کرد.

این سازمان گفته است که زندگی دختران و زنان در افغانستان با آزار و اذیت بر اساس جنسیت روبرو است و آنان از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم شده اند.

عفو بین‌الملل گفته است: "زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم استند. آنها دیگر اجازه فعالیت و مشارکت در زندگی عمومی و عرصه سیاسی را ندارند. صدایشان خاموش شد و رویاهایشان نابود شد و فرصت‌های آموزشی و پیشرفت حرفه‌ای از آنان سلب شده، از پوشیدن لباس و تردد آزادانه منع شدند."

به گفتهٔ عفو بین‌الملل در حال حاضر، هر صحبتی در مورد سرپیچی زنان و دختران در افغانستان با "دهشت و خشونت" پاسخ داده می‌شود.

این سازمان گفته است: "بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بی‌توجهی آشکار به حقوق اساسی آنها امری عادی است. اقدامات طالبان را می‌توان جنایت علیه بشریت برشمرد. اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی وارد عمل شود و عدالت و پاسخگویی جای این [موارد] را بگیرد."

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که زنان و دختران افغان سزاوار یک زندگی بهتر، عدالت و برابری استند، نه اینکه آنان بر اساس جنیست سزاوار آزار و اذیت باشند.

این سازمان مدافع حقوق بشر این اظهارات را در حالی بیان کرد که روز شنبه، اول جولای (دهم سرطان)، شماری از اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی پشت درهای بسته نشستی اعتراضی برگزار کردند.

معترضان بار دیگر بیان مخالفت شان با سیاست‌های طالبان در برابر زنان و دختران، از بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها، اعمال محدودیت‌های مستمر بر زنان و دختران، و ادامۀ بازداشت و کشتار کارمندان حکومت پیشین توسط طالبان انتقاد کردند.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، یکبار دیگر از جامعه جهانی و مردم افغانستان خواستند تا بر طالبان فشار وارد کنند و نگذارند سرنوشت صبرو رضایی، آمر جلب و جذب پولیس زن در دایکندی که اکنون در بند طالبان است، مانند عالیه عزیزی شود .

پیش از این نیز برعلاوۀ این جنبش معترض زنان، جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، نشست‌های مشابهی را در کابل و شماری از ولایات برگزار کرده و بر سیاست‌های حکومت طالبان علیه زنان انتقاد کرده بودند.

این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۹ جون، با نشر گزارشی گفت که دختران و زنان در افغانستان با تبعیض گسترده و سیستماتیک مواجه اند.

در این گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یکی از بارزترین نمونه‌های تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان، صدور مستمر فرامین، دستورات، اعلامیه‌ها و دستورالعمل‌هایی خوانده شده است که تحرک زنان و دختران، نحوۀ پوشش، دسترسی به آزادی، آموزش، کار، صحت و عدالت را محدود می‌کند.

در این گزارش آمده است که بین سپتمبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ حکم علیه زنان صادر شده است.

حکومت طالبان هنوز به اظهارات عفو بین‌الملل واکنش نشان نداده است.

در تازه‌ترین مورد، هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، گفته است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین شده و علیه "مظالم بر آنان" اقدامات صورت گرفته است.

اما زنان و دختران در افغانستان که با محدودیت‌های شدید مواجه اند می‌گویند که حقوق آنان نقض شده است.

XS
SM
MD
LG