لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: وضعیت حقوق بشر در افغانستان همچنان نگرانی عمدۀ جامعه بین‌المللی است


ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه وضعیت زنان و دختران، برای ما و جامعه بین‌المللی یک نگرانی باقی مانده است.
ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه وضعیت زنان و دختران، برای ما و جامعه بین‌المللی یک نگرانی باقی مانده است.

سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد در واکنش به ممنوعیت سفر ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر به افغانستان از سوی حکومت طالبان گفته است که این تصمیم نگرانی بزرگ موجود در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور به ویژه زنان و دختران را به جامعه بین‌المللی یادآوری می‌کند.

استیفن دوجاریک، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد)، در نیویارک به خبرنگاران گفت که شورای حقوق بشر این سازمان تایید کرده که به طور غیررسمی به این شورا گفته شده است که از سفر ریچارد بنیت به افغانستان استقبال نخواهد شد.

دوجاریک افزود: "قضایایی وجود دارد که گزارشگران ویژه به مناطقی که در آنجا به وقوع پیوسته، دسترسی نداشتند. [این مشکل] آنها را از گزارش‌دهی و یافتن راه‌های دیگر برای گزارش باز نمی‌دارد. اما این لحظه خوبی است تا به مردم یادآوری کنیم که وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه وضعیت زنان و دختران، همچنان برای ما و جامعه بین‌المللی یک نگرانی باقی مانده است".

او گفت که ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان به این کشور سفرهایی داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) گفت که دلیل وضع ممنوعیت بر سفر بنیت به افغانستان، "تبلیغات" وی علیه حکومت طالبان بود.

مجاهد گفته است: "او مسایل جزیی را مطرح می‌کرد و از مبالغه برای تبلیغ استفاده می‌کرد."

مجاهد تاکید کرده است که طالبان به سخنان ریچارد بنیت باور ندارند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گفته است که با وصف محدودیت طالبان بر سفر وی، به مستندسازی تخطی‌ها و بدرفتاری‌های حقوق بشری در افغانستان ادامه خواهد داد.

بنیت با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را "گامی به عقب" خوانده و گفته است که این تصمیم، علامت نگران کننده در مورد تعامل طالبان با ملل متحد و جامعهٔ بین‌المللی در زمینهٔ حقوق بشر می‌فرستد.

بنیت گفته است که در تعامل با طالبان "شفافیت" داشته و ارزیابی حیاتی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را "به عنوان مسوولیت وظیفوی" ارایه کرده است.

او از حکومت طالبان خواستار لغو این تصمیم شده و گفته است که برایش اجازهٔ سفر به افغانستان را بدهد.

بنیت گفته است: "من مسوولیت‌هایم را بسیار جدی می‌گیرم...همواره با ظرفیت مستقل عمل می‌کنم، ارزیابی بی‌طرفانه از واقعیت‌ها بر مبنای معیارها و روش‌های پذیرفته‌ شدهٔ بین‌المللی حقوق بشر ارایه کرده و بلندترین معیارهای موثریت، کفایت و یک‌پارچگی را رعایت می‌کنم."

ریچارد بنیت گفته است که با وصف محدودیت وضع شده از سوی طالبان، به کار با مردم افغانستان چه در داخل و چه در بیرون از آن کشور ادامه خواهد داد.

شورای حقوق بشر ملل متحد در هفتم اکتوبر ۲۰۲۱ به ایجاد سمت گزارشگر ویژهٔ این شورا در امور حقوق بشر در افغانستان با صدور قطعنامه‌ای توافق کرد و در اول می ۲۰۲۲ ریچارد بنیت به عنوان گزارشگر ویژه برای افغانستان رسماً به کار آغاز کرد.

او در طول ماموریت خود چندین‌بار به افغانستان سفر کرد و از کابل و برخی شهرها و ولایت‌های دیگر دیدن کرد. ریچارد بنیت همواره در گزارش‌های خود حکومت طالبان را به تبعیض جنسیتی متهم کرده است.

بنیت هم‌زمان با سه‌سالگی حاکمیت طالبان در افغانستان با شماری از کارشناسان شورای حقوق بشر در اعلامیه‌ای مشترک،‌ از جامعه جهانی خواستند تا روابط خود را با مقامات طالبان یا رژیم ناقض حقوق بشر آنان، به ویژه سیستم نهادینه‌‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران، عادی نسازد.

گروه

XS
SM
MD
LG