لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن گلوله‌باری بر ترمپ را با خشونت مسلحانه و نژادی ربط داد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نخستین گردهمایی انتخاباتی‌اش پس از سوقصد علیه دونالد ترمپ، رقیب جمهوریخواه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، این سوقصد را با خشونت مسلحانه و نژادی ربط داد.

بایدن روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) در یک گردهمایی در شهر لاس ویگاس ایالت نوادا گفت: "همۀ مان مسوولیت داریم تا خونسردی را حفظ کرده و هر شکل خشونت را محکوم کنیم."

بایدن که در جمعی از رای‌دهندگان سیاهپوست امریکایی سخنرانی می‌کرد، خشونت‌های ارتکاب یافته علیه امریکایی‌های افریقایی‌تبار، به شمول جورج فلوید را که در سال ۲۰۲۰ توسط یک پولیس سفیدپوست کشته شد، برجسته کرد.

رییس جمهور بایدن خواستار کنترول سختگیرانه‌تر بر ملکیت اسلحه شده و نیز گفت که محدودیت بر ملکیت اسلحۀ تهاجمی که در سال ۲۰۰۴ منقضی شد، باید دوباره نافذ شود. بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، شهروندان این کشور حق ملکیت اسلحه را دارند.

او گفت: "در گلوله‌باری بر دونالد ترمپ از تفنگ ماشیندار نوع ای‌آر-۱۵ کار گرفته شد. درست همان اسلحۀ تهاجمی که منجر به مرگ شمار زیاد دیگر، به شمول کودکان شده است...زمان آن فرا رسیده است که آن را منع کنیم. یکبار این کار را کردم و بار دیگر نیز چنین خواهم کرد."

آرای سپاهپوستان امریکایی برای پیروزی بایدن در انتخابات حیاتی است و او با درک این موضوع گفت که سیاست‌های وی در قبال مسایل کلیدی مرتبط با امریکایی‌های افریقایی‌تبار متفاوت از رقیب جمهوریخواهش است. او با تمجید از معاونش، کاملا هریس، گفت که وی یک سیاهپوست است.

قرار است بایدن امروز چهارشنبه در بزرگترین نهاد جامعۀ مدنی امریکایی‌های لاتین‌تبار سخنرانی کند، تا آرای رای‌دهندگان لاتین‌تبار امریکایی را جلب کند.

لایۀ دیگر پیچیدگی

ویلیم هوول، استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید که مناظرۀ ضعیف در برابر دونالد ترمپ، پرسش‌هایی را در مورد سن و سلامت روانی بایدن ایجاد کرد، و به گفتۀ وی اکنون سوقصد علیه ترمپ لایۀ دیگر از پیچیدگی را می‌افزاید.

او گفت که بایدن افزون بر رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد سلامت جسمی و روانی خود، باید با مخالفان خود مقابله کند که از وضعیت پیش آمده سود می‌برند. همچنین به گفتۀ این استاد علوم سیاسی، بایدن به صفت رییس جمهور باید تقاضاها برای حفظ اتحاد و تقبیح خشونت را رهبری کند.

از سوی دیگر، هوول گفت که ترمپ بلندترین میزان حمایت را در میان جمهوریخواهان دارد. او گفت: "او [ترمپ] نه فقط مثل یک قهرمان بلکه کسیکه مانند مسیحا است، بر می‌گردد، مثل کسیکه خداوند بر وی وظیفه داده است تا این حزب را رهبری کند."

بایدن روز سه شنبه یکبار دیگر خواستار آرامش و پرهیز از لفاظی‌های سیاسی شد. او در جریان ۲۴ ساعت پس از سوقصد علیه ترمپ، کم از کم سه بار این پیام را به مردم امریکا رساند.

با اینحال، بایدن گفت که حرف‌های او به این معنا نیست که از ابراز واقعیت اجتناب شود، اشاره‌ای که گویا وی در نظر دارد که در کمپاین‌های انتخاباتی خود بر ترمپ خواهد تاخت. ستاد انتخاباتی بایدن در حال حاضر تندتر از پیش از ترمپ انتقاد کرده و تلاش می‌کند که نامزدی بایدن را تحکیم کرده و افت میزان محبوبیت وی را در نظرپرسی‌های عمومی، سر و سامان بدهد.

بر اساس نظرپرسی‌های عامه در ایالات متحده، ترمپ در چندین ایالتی که گرایش خاص حزبی ندارند، به شمول نوادا، سبقت دارد. بایدن تا کنون تقاضای کم از کم ۲۰ قانونگذار دموکرات و برخی از هم حزبی‌های دموکرات‌اش‌ را برای کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی رد کرده و پافشاری دارد که حزب دموکرات با نامزدی وی در بهترین موقعیت برای شکست دادن ترمپ قرار دارد.

ترمپ نیز در پیام‌هایی در شبکۀ اجتماعی تروث که متعلق به خودش است، مردم امریکا را ترغیب کرده است تا "متحد بایستند". او در مصاحبه با روزنامۀ واشنگتن اگزماینر گفته است که سخنرانی‌اش را که قرار است روز پنجشنبه و در پایان کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه ایراد کند، بازنویسی کرده و بیشتر بر اتحاد تمرکز کرده است.

کلیر فینکلستاین، پژوهشگر در دانشگاه پنسلوانیا گفت: "همه در مورد اتحاد تقلا دارند، حتا دونالد ترمپ. البته، دیدگاه او در مورد اتحاد این است که تمام کشور در پشت وی متحد بایستند."

گزارش: پتسی ویداکوسوارا، گزارشگر بخش انگلیسی صدای امریکا
برگردان: بخش دری صدای امریکا

گروه

XS
SM
MD
LG