لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار رییسی با اردوغان و بحث دو رهبر در مورد جنگ غزه


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران استقبال کرد
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران استقبال کرد

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) وارد انقره پایتخت ترکیه شد تا در مورد جنگ غزه و همکاری دو کشور در زمینۀ انرژی، با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بحث کند.

قرار بود رییسی ماه نومبر به ترکیه سفر کند، اما این سفر دو مرتبه، یکبار به خاطر برنامه ریزی و بار دیگر به خاطر حملات مرگبار انتحاری داعش در شهر کرمان ایران به تاخیر افتاد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده است که رییسی که به منظور "شرکت در هشتمین اجلاس روابط مشترک ایران و ترکیه" به انقره سفر کرده است، مورد استقبال رسمی اردوغان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رییسی افزون بر شرکت در نشست مشترک تاجران و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه با ایرانیان مقیم ترکیه نیز دیدار ‌می‌کند.

ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه با اشاره به دیدار رییسی و اردوغان گفت: "در این دیدار، بر علاوۀ روابط دوجانبه، بر مسیال منطقه و جهان، به ویژه حملات اسراییل بر غزه و سرزمین‌های اشغال شدۀ فلسطینی نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد."

انتظار می‌رود که رییسی و اردوغان در نشست شورای تجارتی ترکیه-ایران اشتراک کرده و توافقاتی را نیز امضا خواهند کرد.

الپرسلان بایرکتار، وزیر انرژی ترکیه، روز سه شنبه با اشاره به دیدارش با جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت: "تاکید کردیم که همکاری ما در زمینۀ منابع گاز طبیعی به ویژه نیاز به بررسی و چارچوب گسترده‌تر دارد."

ترکیه که طرفدار راه حل دو دولت فلسطینی-اسراییلی برای ختم جنگ میان اسراییل و فلسطینیان است، از حملات اخیر اسراییل بر غزه انتقاد تند کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده است. انقره همچنان از اقدامات حقوقی برای متهم کردن اسراییل به "نسل‌کشی فلسطینیان" حمایت کرده است.

با اینحال، حکومت ترکیه روابط تجارتی خود را با اسراییل حفظ کرده است که به این خاطر هم در داخل آن کشور و هم از سوی ایران با موجی از انتقادات مواجه شده است.

ترکیه که عضو ناتو است، برخلاف متحدان غربی و کشورهای عرب، گروه تندرو حماس را که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد، گروه تروریستی نمی‌پندارد.

از سوی دیگر، اردوغان حملات ایالات متحده و بریتانیا را بر مواضع شورشیان حوثی در یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند، به عنوان استفادۀ غیرمتناسب از نیرو، نقد کرده است.

ترکیه و ایران همواره روابط پرفراز و نشیبی داشته و در خصوص مسایل متعدد از جمله جنگ داخلی سوریه، اختلاف نظر جدی دارند. ترکیه در جنگ سوریه، از شورشیان مخالف بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می‌کند، حالانکه ایران حامی سرسخت رژیم اسد است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG