لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ایرانی به مهاجران فاقد مدرک اقامت: تا پایان امسال ایران را ترک کنید


ملل متحد گفته است که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغانبه صورت قانونی و غیر قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.
ملل متحد گفته است که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغانبه صورت قانونی و غیر قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

احمد رضا رادان، فرمانده عمومی نیروی انتظامی ایران به مهاجران مقیم آن کشور که فاقد مدارک قانونی اقامت اند، مهلت داد تا پایان سال جاری به کشورهای شان بازگردند.

به گزارش ایرنا خبرگزاری دولتی ایران، رادان چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد) به خبرنگاران گفته است که سیاست ایران، برگرداندن تمامی مهاجران بدون مدارک قانونی به کشورشان است.

او گفته است: "اتباع غیرقانونی [فاقد مدرک اقامت] نمی‌توانند به سفر اربعین بروند، اگر به سمت مرزها حرکت کنند، بازداشت و به کمپ [بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی] فرستاده می‌شوند."

مراسم اربعین یا چهلمین روز پس از عاشورا توسط مسلمانان شیعه در کربلای عراق برگزار می‌شود و زایران کربلا با پای پیاده به این زیارتگاه می‌روند.

وزارت داخله ایران نیز در ماه حمل امسال با نشر اعلامیه‌ای از مهاجران افغان مقیم این کشور خواسته بود که به افغانستان برگردند.

اعلامیه تاکید کرده بود: "امکان پذیرش اتباع افغانستان در کشور [ایران] وجود ندارد و لازم است امور آن دسته از اتباع افغانستانی که به صورت قانونی و موقت در کشور حضور دارند، ساماندهی شود."

فرمانده نیروی انتظامی ایران در حالی به مهاجران غیرقانونی برای برگشت به کشورشان مهلت داده است که اخیراً گزارش‌هایی از برخورد نادرست پولیس این کشور با مهاجران افغان نشر شده است.

در روزهای پسین در ویدیویی که به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، یک افسر پولیس ایرانی در حالی که پای خود را روی زانو و شانه مرد جوانی گذاشته و او را شکنجه می‌کند، دیده می‌شود.

در این ویدیو که تاریخ دقیق ضبط آن مشخص نیست، گفته شده است که سید مهدی نوجوان ۱۵ ساله افغان در ساحۀ آبسرد دماوند ایران تحت شکنجه مامور پولیس ایران قرار می‌گیرد.

این ویدیو واکنش‌های جدی را به دنبال داشته است. نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد، رفتار و عملکرد پولیس ایران را با پناهجویان و مهاجران افغان، به ویژه با کسانی که اسناد قانونی دارند، خلاف اصول و معیارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی و‌ قوانین مهاجرت خوانده است.

فایق با اشاره به ویدیوی نشرشده گفته است: "این عمل غیرانسانی و غیراسلامی مامور پولیس ایران شدیداً قابل نکوهش و پیگیری است. از ملت و دولت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران برای پناه دادن میلیون‌ها مهاجر افغان سپاسگزاری می‌کنیم و تقاضای اقدامات لازم برای جلوگیری و رسیدگی به چنین حوادث را داریم."

ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود هشت میلیون افغان، افغانستان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

در عین حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که تعداد مهاجران افغان که از ایران به افغانستان بازگشته اند، بسیار زیاد است و در سال ۲۰۲۳، این سازمان بازگشت نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان را از ایران به افغانستان ثبت کرده است.

به گفته گزارش، ۷۰ درصد این برگشت‌کنندگان مدارک قانونی اقامت کشور میزبان را نداشتند که ۶۰ درصد آنان اخراج شده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG