لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: کشورهای منطقه در زمینهٔ تعامل با طالبان اجماع دارند


حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل، در دیدار با فریدون هادی سنیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گفته است که کشورهای منطقه در رابطه به تعامل با طالبان اجماع دارند.

قمی روز دوشنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) با نشر تویتی گفت که در دیدار روز گذشته برای فراهم‌کردن کمک‌ها در زمینه آموزش، بهداشت و امور بشری مهاجرین افغان مقیم ایران نیز صحبت شده است.

آقای قمی گفته است: "تاکید کردم که در رویکرد همکاری و تعامل با طالبان، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، مورد اجماع کشورهای منطقه است".

نماینده ویژۀ رییس جمهور ایران در حالی از اجماع کشورهای منطقه برای تعامل با طالبان حرف می‌زند که روسیه نیز بر تعامل با حکومت طالبان پیش از این تاکید کرده است.

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، اخیراً در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، از وی برای اشتراک در نشست بعدی فارمت مسکو در مورد افغانستان دعوت کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز گفته است که متقی دعوت روسیه را پذیرفته و گفته است که نشست فارمت مسکو برای ایجاد هماهنگی منطقوی نقشی مهم دارد.

این بار نخست است سنیرلی اوغلو که با یک دپلومات ارشد ایرانی در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرده است.

فریدون هادی سنیرلی‌اوغلو در ماه اپریل سال روان میلادی به حیث هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل سازمان ملل متحد در امور افغانستان گماشته است. او ماه گذشته در اولین سفرش به افغانستان، به شمول مقامات طالبان، با مسوولان ادارات سازمان ملل متحد گفتگو کرد.

در این حال، قرار است که سازمان ملل متحد نشستی را برای ارزیابی وضعیت افغانستان در پایان سال جاری میلادی برگزار برگزار کند. این سازمان در ماه اپریل نیز نشستی مشابه را بدون حضور نمایندگان طالبان در دوحه میزبانی کرده بود.

اما دفتر سرپرست ریاست‌الوزرای طالبان گفته است که دفتر هیات معاونت ملل متحد از نمایندگان حکومت این گروه برای اشتراک در نشست بعدی این سازمان دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG