لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران اسراییلی بر ضد نتنیاهو تظاهرات کردند


پولیس برای متفرق کردن معترضان از موترهای آب‌پاش کار گرفت.
پولیس برای متفرق کردن معترضان از موترهای آب‌پاش کار گرفت.

هزاران شهروند اسراییل در اعتراض به عملکرد بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم آن کشور در خصوص جنگ غزه، تظاهرات برپا کردند.

معترضان روز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) در مقابل مقر پارلمان اسراییل تجمع کرده و از آنجا به سمت اقامتگاه شخصی نتنیاهو راهپیمایی کردند.‌ آنان از نتنیاهو خواستند که در بدل رهایی متباقی گروگان‌های اسراییلی با حماس مذاکره کند.

مقام‌های اسراییلی می‌گویند که گروه حماس در حملهٔ تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند که هنوز هم شماری از این گروگانان در بند حماس به سر می‌برند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برخی از معترضان تلاش داشتند موانع امنیتی را عبور کنند که پولیس برای مهار کردن آنان از موترهای آب‌پاش کار گرفت.

این تظاهرات درست ساعاتی پس از انحلال کابینهٔ جنگ اسراییل برگزار شد. در پی استعفای بنی گنتز و گدی ایسنکوت، دو وزیر کابینۀ جنگ اسراییل، به دلیل مخالفت با صدر اعظم در نحوهٔ مدیریت جنگ با حماس، نتنیاهو روز دوشنبه این کابینه را منحل کرد.

ایالات متحده امریکا انحلال کابینهٔ جنگ اسراییل را موضوع داخلی آن کشور خواند و به تداوم تعامل با حکومت نتنیاهو تاکید کرد. واشنگتن گفته است بهتر بود که کابینهٔ جنگ اسراییل حفظ می‌شد.

در همین حال، آنچه را حکومت اسراییل "وقفهٔ تکتیکی" خوانده است روز دوشنبه آغاز شد. در این وقفهٔ ۱۱ ساعته در جریان روز نیروهای اسراییلی عملیات را بر بخشی از جنوب غزه متوقف می‌کنند تا عملیات امدادرسانی به فلسطینیان صورت گیرد.

در جریان بیش از هشت ماه جنگ میان اسراییل و حماس بخش زیاد جمعیت غزه آواره شده و اکثر آنان به شهر جنوبی رفح پناه برده اند. ملل متحد همواره گفته است که فلسطینیان در غزه با بحران شدید بشری، کمبود مواد غذایی و امکانات طبی و برخی هم با خطر قحطی روبرو اند.

مقام‌های فلسطینی گفته اند که در جریان هشت ماه حملات پیهم هوایی و زمینی اسراییل بر غزه به شمول جنگجویان حماس بیش از ۳۷هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG