لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: جنگ با حماس 'طولانی و دشوار' خواهد بود


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) اعلام کرد که نیروهای اسراییلی مرحله دوم جنگ غزه را همزمان با فشار بر عملیات زمینی علیه حماس آغاز کرده و تعهد کرد که "دشمن را در بالای زمین و زیر زمین" نابود خواهند کرد.

نتنیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌ابیب هشدار داد که این جنگ "طولانی و دشوار" خواهد بود و درخواست اسراییل از غیرنظامیان فلسطینی را برای تخلیه شمال نوار غزه، جایی که اسراییل حملات خود را متمرکز کرده است، تکرار کرد.

او تعهد کرد که تمام تلاش خود را برای نجات بیش از ۲۰۰ نفری انجام خواهد داد که حماس آنان را گروگان گرفته است.

نتنیاهو به خبرنگاران گفت: "این دومین مرحلهٔ جنگ است که اهداف آن روشن است - نابود کردن توانایی‌های حکومتی و نظامی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه".

صدراعظم اسراییل گفت: "ما فقط در ابتدای راه هستیم. ما دشمن را در بالای زمین و زیر زمین نابود خواهیم کرد."

اسراییل غزه را از سه هفته به اینسو، پس از حمله هفت اکتوبر توسط گروه حماس که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ اسراییلی شد، محاصره و مورد حملات هوایی قرار داده است.

مقامات وزارت صحت غزه که زیر کنترول گروه حماس قرار دارد، روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفتند که از آغاز حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل بر این منطقه، تا حالا هفت هزار و۷۰۳ نفر کشته شده اند که بیش از ۳۵۰۰ آنان کودکان اند.

کشورهای غربی عمدتاً از حملات اسراییل که به گفتهٔ آنان حق دفاع از خود را دارد، حمایت کرده‌ اند، اما نگرانی‌های بین‌المللی در مورد تلفات ناشی از بمباران و درخواست‌های فزاینده برای توقف جلوگیری از کمک‌ها برای رسیدن به غیرنظامیان غزه افزایش یافته است.

با توجه به اینکه بسیاری از ساختمان‌ها به آوار تبدیل شده‌ اند و به سختی می‌توان سرپناهی پیدا کرد، مردم غزه با کمبود غذا، آب، مواد سوخت و دارو مواجه هستند. وضعیت اسفبار آنها از جمعه شب که خدمات تلیفونی و انترنت قطع شد و به دنبال آن بمباران شدید در طول شب، بدتر شده است.

ادارات مختلف کمک‌رسان جهانی گفته اند که نمی‌توانند با کارکنان خود در غزه تماس بگیرند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفت: "یک فاجعه انسانی در مقابل چشمان ما در حال رخ دادن است."

در همین حال یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه روز شنبه گفت که این گروه آماده مبادله "فوری" اسرا با اسراییل است.

السنوار در بیانیه ای اعلام کرد: "ما آماده انجام یک معامله فوری مبادله اسرا هستیم که شامل آزادی همه اسرای فلسطینی از زندان‌های اسراییل در ازای تمام گروگانان نزد مقاومت فلسطینی می‌شود."

حماس پس از اینکه به تاریخ هفت اکتوبر بر اسراییل حمله کرد، بیش از ۲۰۰ نفر را که نیمی آنان اتباع خارجی و دو تابعیتی اند، گروگان گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG