لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف برای هزاران کودک زلزله‌زدۀ افغان زمینۀ آموزش را فراهم کرده است


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که زمینۀ آموزش را برای چهار هزار کودک زلزله‌زده در ولایات پکتیکا و خوست فراهم کرده است.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت که در حال حاضر این کودکان به شمول دختران در ۱۴۰ صنف درسی مصروف فراگیری دروس مکاتب شان اند.

زلزلۀ نسبتاً قوی به تاریخ ۲۲ جون ولایات پکتیکا و خوست را تکان داد که در اثر آن، ۱۰۳۶ جان باخته و دوهزار و ۹۴۹ نفر دیگر زخمی شدند. در آن زلزله۴۵۰۰ خانه به گونۀ کامل و قسماً تخریب شده بود.

با آنکه از این زلزله بیش از دو ماه می‌گذرد، بسیاری از باشندگان ولایات پکتیکا و خوست در وضعیت نامناسب به سر می‌برند و در حال حاضر به کمک‌های بشری عاجل نیاز دارند.

در این حادثۀ طبیعی، برخی از ساختمان‌های مکاتب در ولایات پکتیکا و خوست ویران شده و مشکلات زیادی را در بخش آموزش و پرورش کودکان به بار آورده است.

یونیسف تصاویری از صنف‌های آموزشی تازه ایجاد شده برای کودکان این ولایات را منتشر کرده که دیده می‌شود آنان در زیر خیمه‌ها درس می‌خوانند. ملل متحد تاکید کرده است که به تلاش‌هایش در این راستا ادامه می‌دهد.

پیش از این، برخی از باشندگان ولایات پکتیکا و خوست گفته بودند که در این حادثه طبیعی، همه "دار و ندار" خود را از دست داده و نیز کودکان شان از رفتن به مکتب و فراگیری علم و دانش محروم شدند.

به گفتۀ آنان، بسیاری از زلزله‌زدگان از مناطق اصلی شان آواره شده و در کمپ‌های موقت به سر می‌برند. بر اساس گزارش‌ها، با وجود تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی، هنوز هم هزاران کودک در این دو ولایت از رفتن به مکتب محروم مانده اند.

آنان پیش از این، از سازمان‌های بین‌المللی و طالبان خواسته بودند که در کنار کمک‌های فوری بشری، اقدامات جدی را برای ادامه آموزش کودکان شان روی دست گیرند.

بر اساس معلومات ملل متحد در اثر زمین‌لرزۀ اخیر، بیش ۱۲۰ کودک در ولایات پکتیکا و خوست جان باخته و ۶۷ کودک دیگر زخمی شدند.

اخیراً سازمان حفاظت از کودکان نیز گفته بود که نگران کودکان آسیب دیده از زلزله در جنوب-شرق افغانستان است.

کرس نیامندی، رییس بخش افغانستان این سازمان، گفته بود: "سازمان حفاظت از کودکان در مورد بیش از ۱۱۸هزار کودک که ممکن از زلزله در جنوب ‌شرق افغانستان متاثر شده اند، جداً نگران است... بسیاری از کودکان به احتمال زیاد اکنون بدون آب آشامیدنی، غذا و مکان امنی برای خواب اند."

آقای نیامندی افزوده بود که کودکان آسیب‌پذیرترین افراد در آفات طبیعی استند، زیرا به گفتۀ وی بیشتر در معرض خطر گرسنگی، مرگ بر اثر جراحات و ابتلا به بیماری های عفونی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG