لینک های دسترسی

Breaking News

واسلی: طالبان با پابندی به تعهدات شان با تروریزم مقابله کنند


لییم واسلی، رییس بخش امنیت و امور سیاسی وزارت خارجهٔ ایالات متحده
لییم واسلی، رییس بخش امنیت و امور سیاسی وزارت خارجهٔ ایالات متحده

لییم واسلی، رییس بخش امنیت و امور سیاسی وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که طالبان باید به تعهدات شان پابند باقی مانده و با تروریزم مقابله کنند.

آقای واسلی در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "وضعیت در افغانستان بسیار دشوار است و طالبان باید به تعهدات شان به مردم خود عمل کنند. یکی از عناصری که طالبان به آن متعهد شده اند، مبارزه با تروریزم در داخل کشور شان است و آنها باید این موضوع را جدی بگیرند."

واسلی افزود که داعش یک تهدید جهانی است و نگرانی‌های زیادی بین المللی در این مورد و وضعیت بشری در افغانستان وجود دارد.

او که در حاشیهٔ نشست سران ناتو در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت: "توافقی بین متحدین وجود دارد تا تمرکز بر عملیات‌های مبارزه با تروریزم در سطح جهانی به ویژه در مرزهای ناتو حفظ شود و یک ستراتیژی جدید جنوبی نیز ایجاد شده که بر چالش هایی برآمده از ساحل و افریقا تمرکز دارد که برخی از آنها به داعش مربوط می‌شود."

این مقام وزارت خارجه در حالی این اظهارات را بیان داشت که گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که به روز چهارشنبه ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) نشر شد، هشدار می‌دهد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند و این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد.

براساس توافقنامه دوحه که در اواخر فبروری ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، طالبان متعهد شدند که با تمام گروه های تروریستی به شمول القاعده مبارزه جدی و بی امان بکنند.

با این حال ارزیابی تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان "از سوی گروه‌های تروریستی منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌شود. گزارش می‌افزاید که "بردباری مداوم طالبان در برابر طیفی از گروه های تروریستی مستقر در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، شرایط را برای نفوذ تروریزم به کشورهای همسایه مهیا می‌کند".

این گزارش حاکیست که به گونۀ خاص، القاعده، به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و از روابط دیرینۀ خود با طالبان استفاده می‌کند، علیرغم اینکه مجبور است حضور خود را کمرنگ نگه‌دارد.

کشورهای عضو سازمان ملل معتقدند که القاعده از سال گذشته برای انسجام مجدد، جلب و جذب نیرو و ایجاد شبکه‌ای از کمپ‌های آموزشی و خانه‌های امن در افغانستان در سراسر حداقل پنج ولایت افغانستان استفاده کرد که این شامل پایگاه‌ها در شهر جلال آباد و دفاتر در کابل می‌گردد.

با وصف اینکه گزارش های متعددی در باره فعالیت گروه های تروریستی نشر شده، اما طالبان همواره ادعا کرده اند که به هیچ یک از گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند درداخل خاک افغانستان فعالیت داشته یا از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG