لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های امریکایی در دیدار با طالبان از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کردند


وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان، در مورد "علایق حیاتی با نمایندگان ارشد گروه طالبان و افراد مسکلی تکنوکرات" حکومت آن گروه،‌ صحبت کردند.

در این دیدار که به تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای در دوحه،‌ پایتخت قطر، صورت گرفت، به نقل از اعلامیهٔ‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ مقام‌های امریکایی "ساحاتی را برای ایجاد اعتماد به حمایت از مردم افغانستان" تشخیص کردند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است هیات امریکایی در مورد بحران حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد. در اعلامیه آمده است: "مقام‌های امریکایی از طالبان خواستند تا پالیسی‌هایی را معکوس کنند که مسبب وخامت اوضاع بشری به ویژه وضعیت زنان، دختران و اجتماعات آسیب‌پذیر است."

به نقل از اعلامیهٔ‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ مقام‌های امریکایی در دیدار با طالبان به خاطر بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و وضع محدودیت بر مناسک مذهبی در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده و گفتند که ایالات متحده از تقاضاهای مردم افغانستان برای احترام به حقوق شان و صداهایی که آیندهٔ این کشور را شکل می‌دهد، حمایت می‌کند.

در همین حال، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، گفته است که در این نشست "روی اعتمادسازی میان دوطرف، برداشتن گام‌های عملی در این‌ راستا، حذف فهرست‌های سیاه و برداشتن تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر بحث صورت گرفت".

نمایندگان بانک مرکزی و وزارت مالیهٔ افغانستان نیز با مقام‌های امریکایی دیدار داشته و در مورد وضعیت اقتصادی و چالش‌های فراروی سکتور بانکی در افغانستان صحبت کردند. وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که هیات امریکایی به گفتگو‌های تخنیکی برای "ثبات موضوعات اقتصادی" ابراز آمادگی کردند.

طالبان در این نشست تعهد سپردند که به هیچ کسی اجازه نخواهند که از خاک افغانستان بر ضد ایالات متحده و متحدان آن کار بگیرند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که جانب امریکایی کاهش کشت کوکنار در افغانستان را تایید کردند،‌ اما به خاطر ادامهٔ‌ تولید و قاچاق دیگر انواع مخدرات در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

چندی پیش، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که افغانستان به یکی از بزرگترین تولید کنندگان متامفتامین و هیرویین مبدل شده است. بر اساس این گزارش، افغانستان ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند که از آن برای تولید هیرویین کار گرفته می‌شود.

همچنان مقام‌های امریکایی خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط شهروندان امریکایی از قید طالبان شده و خاطر نشان کردند که زندانی کردن شهروندان امریکایی، سد عمده در راه تعامل مثبت است. با اینحال وزارت خارجهٔ ایالات متحده مشخص نکرده است که چه تعداد شهروند امریکا در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، محدودیت‌های شدیدی را بر حق کار و آموزش زنان وضع کردند. آنان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده و نیز زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی به شمول دفاتر ملل متحد منع کردند.

این گروه همچنان بر سیر و سفر زنان بدون محرم، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و کلب‌های ورزشی ممنوعیت وضع کرده و نیز آرایشگاه‌های زنانه را بسته اند.

جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت اند، باید نخست به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و نیز حکومت همه‌شمول را شکل دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG