لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد ایران شده است


نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان با تایید ورود آب دریای هلمند از افغانستان به ایران گفت که امسال تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به این کشور رسیده است.

حسن کاظمی قمی، روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) در مصاحبه با رسانه‌ها ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال ایران تمام حقابه‌اش از افغانستان را دریافت کند.

قمی گفته است که طالبان سال گذشته سه اقدام اصلاحی را انجام دادند که یکی آن بی‌نتیجه بود و سبب شد که آب رهاشده از بند کمال‌خان به بیابان‌های ولایت نیمروز سرازیر شود و هدر رود.

اما این دپلومات ارشد ایرانی دو اقدام دیگر طالبان را موثر دانست و گفت که در نتیجۀ آن بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به ولایت سیستان ایران سرازیر شد.

کاظمی قمی در گفتگو با شبکه خبری ایراف، جاری‌شدن آب از افغانستان به ایران را نتیجه تعامل سازنده کشورش با حکومت طالبان دانست و آن را نشانه بارز موفقیت دپلوماسی آب بیان کرد.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ قرارداد توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهد. این مقدار آب برای یک سال معمولی در نظر گرفته شده است.

اکثر مناطق افغانستان در سه سال پیاپی تحت تاثیر خشکسالی شدید بوده که به دلیل آن سطح آب دریای هلمند نیز کاهش یافته است.

ایران در دو سال اخیر مدام خواستار دریافت حقابه‌اش از دریای هلمند بوده است. در سال ۲۰۲۳، روابط بین طالبان و ایران بر سر این موضوع به درگیری مرزی رسیده بود.

اما در نتیجه سفر یک هیات تخنیکی ایرانی به افغانستان برای سنجش سطح آب دریای هلمند، کاهش سطح آب این دریا تایید شد و سرانجام تنش‌ها بین دو کشور بر سر این موضوع فروکش کرد.

امسال در فصل بهار بیشتر ولایات افغانستان شاهد بارندگی‌های وافر بود و سطح دریای هلمند نیز افزایش یافت که در نتیجه روند انتقال آب از افغانستان به ولایت سیستان ایران نیز آغاز شد.

ماه گذشته رسانه‌های ایران نیز از سرازیرشدن آب دریای هلمند از جانب افغانستان به خاک آن کشور گزارش دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG