لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: بیش از یک میلیون افغان با وضعیت اضطراری گرسنگی روبرو اند


آرشیف
آرشیف

برنامه جهانی غذا می‌گوید که افغانستان یکی از ده کشوری است که ۱۹.۹ میلیون نفر در آن با عدم مصوونیت غذایی و بیش از یک میلیون نفر با سطح اضطراری گرسنگی روبرو استند.

برنامه جهانی غذا روز شنبه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که 41 میلیون نفر در این ده کشور با گرسنگی شدید در سطح اضطراری بسیار بالا مواجه هستند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است: "تقریباً ۷۰ درصد از افرادی که نیاز فوری به کمک‌های غذایی دارند در ۱۰ کشوری زندگی می‌کنند که با بحران غذایی مواجه هستند".

در این کشورها جمهوری دموکراتیک کانگو، نایجریا، سودان، اتیوپیا، افغانستان، یمن، بنگله‌دیش، پاکستان، سودان جنوبی و سومالی شامل اند.

همچنان قبلاً این سازمان گفته است که در حال حاضر ۱۵ میلیون افغان شب‌ها با شکم گرسنه می‌خوابند.

سندی مک کین، رییس برنامه جهانی غذا (WFP) به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی "ای‌بی‌سی" گفت که این اداره ملل متحد برای تداوم برنامه‌هایش در افغانستان برای ماه اکتوبر بودجه ندارد.

او تاکید کرد: "بدون دریافت کمک مالی برای افغانستان، باید در ماه اکتوبر این کشور را به طور کامل ترک کنیم."

به گفتۀ مک کین، برنامه جهانی غذا برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته با کسر بودجه مواجه شده است که به دلیل آن این برنامه در افغانستان، بنگله‌دیش، جمهوری دموکراتیک کانگو، هایتی، اردن، فلسطین، سودان جنوبی، سومالیا و سوریه توزیع کمک‌های غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

پس از اظهارات سندی مک کین، بانک انکشاف آسیایی در ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ۴۰۰ میلیون دالر امریکایی را برای حمایت از افغان‌های نیازمند به ویژه زنان، فراهم‌کردن بدیل معیشت و کاهش اثرات بحران انسانی در افغانستان تصویب کرده است.

این بانک گفت که کمک‌های مالی این بانک برای تامین نیازهای غذایی و خدمات صحی افغان‌ها از طریق اداره‌های سازمان ملل متحد به مصرف خواهد رسید.

بر بنیاد اعلامیه از این پول هزینه مالی تطبیق برنامه‌های شماری اداره‌های سازمان ملل متحد که در افغانستان با کمبود بودجه مواجه هستند، فراهم خواهد شد.

بر اساس معلومات بانک انکشاف آسیایی، ۱۰۰ میلیون دالر از این پول در اختیار برنامه جهانی غذا در افغانستان قرار می‌گیرد تا غذای یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر را تامین کند.

همچنین ۱۰۰ میلیون دالر به سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) و ۲۰۰ میلیون دالر دیگر به صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (UNICEF) برای ارایه خدمات بهداشتی به ۷.۵ میلیون نفر در ده ولایت اختصاص خواهد یافت.

ملل متحد گفته است که در سال روان میلادی برای امدادرسانی در افغانستان ۳.۲۳ میلیارد دالر نیاز بوده، اما تا ماه اگست تنها حدود یک میلیارد دالر آن فراهم شده و ۲.۴۳ میلیارد دالر بودجه هنوز هم کمبود است.

علاوه بر بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا نیز به تاریخ ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای از کمک ۱۴۰ میلیون یورویی به افغانستان به ویژه برای زنان و دختران افغان خبر داد.

گروه

XS
SM
MD
LG