لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین سراسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از راه‌اندازی کمپاین تطبیق واکسیناسیون پولیو به کودکان زیر سن پنج سال در سراسر افغانستان خبر داد.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته که قرار است در این دور کمپاین سراسری که امروز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان)‌ آغاز شد، بیش از ۱۱ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین پولیو را دریافت کنند.

قلندر عباد، وزیر صحت عامه حکومت طالبان گفته است که این وزارت با همکاری شرکایش برای محو بیماری پولیو در افغانستان متعهد است.

او واقعات مثبت اخیر مرض پولیو را در افغانستان نگران کننده خواند و گفت: "کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو و خدمات اولیه صحی تا محو کامل این مرض دوام خواهد داشت".

او از شهروندان افغان به ویژه موسفیدان، بزرگان منطقه و عالمان دینی خواست که از کمپاین محو بیماری پولیو حمایت کنند و در این کارزار بپیوندند.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با اشاره بر اینکه سهم و مشارکت مردم و بزرگان محلی در مبارزه با پولیو اهمیت دارد، از پدران و مادران خواست که کودکان کمتر از پنج سال شان را با تطبیق واکسین پولیو در برابر بیماری پولیو وقایه کنند و از این طریق در محو این بیماری نقش شان را ایفا کنند.

همچنان این وزارت گفت که علاوه بر کمپاین‌های دوامدار واکسین پولیو در زون شرق، باز هم واقعات مثبت محیطی مرض پولیو از بیش از یک سال در این زون وجود داشت. اما این وزارت تایید کرد که در نتیجه پلان‌گذاری و پیگیری موثر، ماه گذشته نمونه محیطی بیماری پولیو در این زون منفی بود.

در این حال، یک سازمان مبارزه با فلج اطفال موسوم به "افغانستان عاری از فلج اطفال" در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که این کمپاین به جز در ولایت ارزگان - که چند هفته پیش کمپاین واکسیناسیون علیه ویروس فلج اطفال انجام شده بود - در ۳۳ ولایت راه‌اندازی شده و روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که افغانستان در سال روان میلادی پنج واقعه مثبت پولیو را ثبت کرده است. همۀ این واقعات در شرق این کشور -ولسوالی‌های دوربابا، بتی‌کوت، کوت، نازیان و بهسود ولایت ننگرهار- ثبت شده است. از این میان، ‌بر اساس معلومات مقامات، یک کودک دختر پس از ابتلا به پولیو جان باخته است.

پولیو یک مرض ویروسی کشنده است که تداوی ندارد و تنها راه مجادله با آن وقایه کودکان در برابر این بیماری است که با تطبیق واکسین محقق می‌شود. کودکانی که به این مرض مبتلا شوند، مادام‌العمر فلج خواهند بود و یا جان خواهند داد.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان هستند که هنوز هم بیماری پولیو زندگی کودکان را در این کشورها تهدید می‌کند.

همچنان وزارت عامۀ حکومت طالبان گفت که علاوه تطبیق واکسین پولیو، قرار است که در جریان این کمپاین کپسول ویتامین A برای کودکانی که شش ماه تا چهارونیم ساله باشند، توزیع شود.

به گفتۀ این وزارت این کپسول‌ها برای سلامتی چشم، جلد و سیستم معافیتی اطفال موثر است.

گروه

XS
SM
MD
LG