لینک های دسترسی

Breaking News

دور تازهٔ تبادله اسیران جنگی میان عربستان و حوثی‌های یمن آغاز شد


پس از پایان سفر هیات عربستان سعودی از صنعا، پایتخت یمن، تبادلهٔ اسرای جنگی میان عربستان سعودی و شورشیان حوثی یمن روز جمعه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) آغاز شد.

بر اساس توافقی که میان هیات عربستان سعودی و شورشیان حوثی یمن صورت گرفت، قرار است دو جناح ۸۸۷ اسیر جنگی را تبادله کنند.

کمیتهٔ صلیب سرخ بین المللی گفته است که عربستان سعودی روز جمعه نخستین گروه اسرای جنگی حوثی‌ها را آزاد کرد و ۳۵ جنگجوی حوثی از میدان هوایی عدن، توسط یک طیاره به میدان هوایی صنعا، پایتخت یمن که در کنترول حوثی‌ها قرار دارد،‌انتقال داده شدند.

به گفتهٔ صلیب سرخ بین المللی، حوثی‌های یمن نیز ۱۲۵ اسیر جنگی را روز جمعه آزاد کردند و دو طیارهٔ دیگر که حامل ۳۳۲ نفر می‌شود، نیز آزاد خواهند شد. به گفتهٔ این سازمان بین المللی، قرار است در جریان سه روز نزدیک به ۹۰۰ اسیر جنگی میان دو جناح تبادله شود.

توافق روی آتش بس و تبادله اسرای جنگی میان عربستان سعودی و حوثی‌های یمن پس از آن صورت می‌گیرد که ایران و عربستان سعودی به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک شان را از سر بگیرند.

پس از مذاکرات شش روزه میان هیات عربستان سعودی و شورشیان حوثی‌ یمن، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن، در تویتی نوشت: "فضای گفتگو‌ها مثبت بود و تاریخ برگزاری دور دوم نیز مشخص شد."

گفتگو‌ها در صنعا بخشی از تلاش های بین المللی به رهبری عمان برای حل سیاسی منازعهٔ یمن است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. شورشیان حوثی در آن زمان، صنعا، پایتخت یمن، و بخشی اعظم شمال آن کشور را تصرف کردند.

با آغاز مذاکرات میان جناح درگیر جنگ یمن، امیدواری به وجود آمده است که جنگ هشت ساله در این کشور پایان یابد. در جنگ یمن، ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند و ایتلافی به رهبری عربستان سعودی از حکومت مخلوع یمن حمایت می‌کند که از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

جنگ داخلی یمن پس از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد که شورشیان حوثی صنعا، پایتخت آن کشور، را تصرف و حکومت به رسمیت شناخته شده را مجبور به تبعید کردند. پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد و از آن بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است.

از آن زمان تا حالا، صدها هزار انسان یا در اثر جنگ مستقیم در این کشور کشته شده اند و یا هم به صورت غیر مستقیم به دلیل نوشیدن آب غیرصحی، شیوع امراض، گرسنگی و یا سایر عوامل جان باخته اند. در این جنگ، بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند.

علاوه بر آن، به گفتهٔ ملل متحد جنگ یمن سبب شده تا این کشور با بدترین بحران بشری در جهان مواجه شود؛ میلیون‌ها نفر در این کشور از خانه‌های شان بی‌جا شده اند و در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG