لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: نصف جمعیت افغانستان برای خوردن نان ندارد


ایلوی فیلیون، رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان می‌گوید که در حال حاضر نیم جمعیت افغانستان به خدمات صحی دسترسی و نیز غذایی برای خوردن ندارند.

فیلیون امروز سه شنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در شبکه ایکس نگاشته است که هم اکنون بیش از نیمی از مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که به گفتۀ او به این معنا است که از هر دو افغان یک نفر نمی‌تواند به مراقبت‌های صحی دسترسی داشته باشد یا غذای کافی برای خوردن ندارد.

او در ادامه گفته است: "این بدان معناست که انبوهی از کودکان دچار سوتغذیه، افرادی که عضوی از بدن خود را از دست داده اند و خانواده‌های سرماخورده در شب‌های سخت زمستان، همگی به کمک نیاز دارند، اما تعداد کمی از آنها کمک به دست خواهند آورد".

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ بیش از ۴۰ سال است که در افغانستان فعالیت دارد. رییس این کمیته گفته است که یکی از برنامه های بسیار موفقی که این نهاد در دو سال گذشته از آن حمایت کرده است، برنامه تاب آوری شفاخانه نام دارد.

به گفتۀ فیلیون، این برنامه معاش ۱۰هزار و ۹۰۰ داکتر، پرستار و کارمند افغان را در ۳۳ شفاخانه در سراسر کشور که به ۲۶ میلیون نفر خدمات‌رسانی می‌کند، پرداخت کرده است.

او افزود که این برنامه داروها و سایر لوازم صحی و همچنین هزینه‌های برق، خدمات امبولانس، آزمایشات لابراتواری و غذا را برای بیماران فراهم کرده که میلیون‌ها افغان از این کمک حیاتی بهره برده اند.

واگذاری مسوولیت به حکومت طالبان

رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان گفته است که برنامه تاب‌آوری شفاخانه به عنوان یک اقدام موقت اضطراری با هدف جلوگیری از فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی افغانستان به دنبال تغییر حکومت در کشور در اگست ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود.

او گفت که هدف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ حفظ موقت سیستم صحی این کشور بود تا مقامات قادر شوند مسوولیت نظام صحی و درمان را بر عهده بگیرند.

فیلیون نگاشته است: "قرار بود در ۳۱ اگست ۲۰۲۳ یک واگذاری برنامه‌ریزی شده انجام شود و در آن زمان مقامات افغان مسوولیت مالی همه شفاخانه‌ها را بر عهده خواهند گرفت. این با شفافیت برنامه‌ریزی شده است و مقامات بهداشتی تمایل و عزم خود را برای به عهده گرفتن کنترول و رفع نیازهای بهداشتی مردم نشان داده اند".

با وجود واگذاری مسوولیت‌ها، اما رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان گفته است که افغانستان دومین عملیات بزرگ صلیب سرخ در جهان است و این نهاد هیچ برنامه‌ای را برای خروج از این کشور ندارد.

او تاکید کرده است: "ما قصد داریم در آینده قابل پیش‌بینی به حمایت از ۴۷ مرکز مراقبت‌های اولیه صحی جمعیت هلال احمر افغانستان که دارای برنامه تغذیه هستند، ادامه دهیم. ما همچنین با مقامات افغانستان برای بهبود مراقبت‌های صحی در مکان‌های بازداشت، از جمله حمایت مستقیم از درمانگاه‌ها در زندان قندهار و زندان ولایت هرات، همکاری خواهیم کرد".

فیلیون می‌گوید که کمیتۀ صلیب سرخ حمایت خود را از هفت مرکز توانبخشی فزیکی که سالانه بیش از ۱۵۰هزار فرد دارای معلولیت جسمی را درمان می‌کنند، ادامه خواهد داد.

رییس کمیتۀ صلیب سرخ برای افغانستان همچنان می‌گوید: "ما به حمایت از بخش‌های ایمرجینسی در شفاخانه‌های ولایتی غزنی و شفاخانه ولسوالی رخه در پنجشیر وهمچنین به آموزش کمک‌های اولیه به حاملان سلاح در ولایات مختلف ادامه خواهیم داد".

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از جامعه بین‌المللی و نهادهای انکشافی می‌خواهد تا حمایت خود را از افغانستان و زیرساخت‌های عمومی حیاتی آن افزایش دهند.

این کمیته معتقد است که کمک‌های بشردوستانه برای شمار زیادی از افغان‌ها، که بسیاری از آنان سال‌ها رنج برده اند، مورد نیاز است.

گروه

XS
SM
MD
LG