لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع پاکستان: در صورت نیاز می‌توانیم مخفیگاه‌های تندروان را در افغانستان هدف قرار بدهیم


خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان

همزمان با اظهارات وزیر دفاع پاکستان که گفته است به خاطر تامین امنیت کشورش، نظامیان پاکستانی می‌توانند مخفیگاه‌های گروه‌های تندرو را در داخل افغانستان هدف قرار بدهند، طالبان می‌گویند که چنین اظهارات "ناسنجیده به نفع هیچ کسی نیست".

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در مصاحبه‌ای با بخش اردوی صدای امریکا که روز پنجشنبه ۲۷ جون (هفتم سرطان) نشر شد، گفت که برای او چیزی مهم‌تر از امنیت پاکستان نیست.

به گفتۀ وزیر دفاع پاکستان، تندروان تحریک طالبان پاکستانی در داخل افغانستان حضور دارند و این گروه به فعالیت خود بر ضد آن کشور ادامه می‌دهد.

این مقام ارشد دفاعی پاکستان همچنان اعتراف کرد که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی نیز در داخل این کشور مخفی شده اند و از این مخفیگاه‌ها به فعالیت خود در بخش‌های پاکستان ادامه می‌دهند.

این اظهارات وزیر دفاع پاکستان در حالی مطرح می‌شود که یک کمیتۀ عالی‌رتبه به رهبری شهباز شریف، صدر اعظم این کشور، ایجاد شده و این کمیتۀ نظامی از آغاز عملیاتی تحت نام "عزم مستحکم" در بخش‌های پاکستان خبر داده است.

بسیاری از احزاب مخالف و رهبران قبایلی در پاکستان به راه‌اندازی این عملیات به شدت مخالفت کرده اند، اما خواجه محمد آصف تاکید کرد که می‎توانند دایرۀ عملیات نظامی جدید را تا آن سوی خط دیورند گسترش دهند.

خواجه محمد آصف در بارۀ عملیات احتمالی نظامیان پاکستانی در داخل افغانستان جزییاتی ارایه نکرد، اما این کشور در نزدیک به سه سال گذشته، چندین حملۀ هوایی را در داخل افغانستان انجام داده است.

واکنش طالبان

وزارت دفاع حکومت طالبان به این اظهارات وزیر دفاع پاکستان واکنش نشان داده و آن را یک عمل "ناسنجیده و تلاشی برای گل‌آلود ساختن آب" عنوان کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته که چنین اظهارات به "نفع هیچ کسی نیست".
در اعلامیه آمده است: "وزارت دفاع ملی امارت اسلامی افعانستان (حکومت طالبان) اظهار می‌دارد که هر کس به هر بهانه و یا عنوانی به حریم ما تجاوز کند، مسوولیت عواقبش به‌ دوش او خواهد بود."

این وزارت همچنان از رهبری حکومت پاکستان خواسته که به هیچ شخصی اجازه ندهد تا دربارۀ موضوعات حساس و به خصوص چنین "اظهارات حساسیت برانگیز" اظهار نظر بکنند.

این درحالی است که پیش از این محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع این گروه، گفته بود که به هرگونه حملۀ پاکستان در داخل خاک افغانستان، پاسخ خواهد داد.

تحریک طالبان پاکستان سال‌هاست که حملات مرگباری را در پاکستان انجام داده و نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

مقامات اسلام آباد معتقدند که رهبران و جنگجویان فراری تحریک طالبان پاکستان پس از تسلط مجدد طالبان بر کشور تقریباً سه سال پیش به پناهگاه‌های امن در افغانستان نقل مکان کرده اند و از آن زمان حملات بیرون مرزی را با "آزادی عملیاتی بیشتر" تشدید کرده‌اند.

طالبان پیوسته حضور گروه های افراطی خارجی در افغانستان و استفاده از قلمرو خود برای تهدید کشورهای خارجی را رد کرده اند. اما منتقدان این ادعاها را زیر سوال برده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG