لینک های دسترسی

Breaking News

آصف درانی: تی‌تی‌پی 'خط سرخ' پاکستان است


آصف درانی روز سه شنبه ۲۳ جولای در کنفرانس انستیتوت مطالعات منطقه‌ای گفت که هراس‌افگنی تهدیدی برای منطقه است.
آصف درانی روز سه شنبه ۲۳ جولای در کنفرانس انستیتوت مطالعات منطقه‌ای گفت که هراس‌افگنی تهدیدی برای منطقه است.

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان با بیان اینکه گروه تحریک طالبان پاکستانی "تی‌تی پی" خط سرخ این کشور است، ابراز امیدواری کرد که حکومت طالبان علیه ستیزه‌جویان این گروه در افغانستان اقدام کند.

آصف درانی روز سه شنبه ۲۳ جولای (دوم اسد) در کنفرانس انستیتیوت مطالعات منطقه‌ای در اسلام آباد در مورد روابط، تهدیدها و فرصت‌های افغانستان و پاکستان گفت:‌ "هراس‌افگنی برخاسته از افغانستان نه تنها برای پاکستان، بلکه برای سایر همسایگان مانند چین، ایران، تاجیکستان و اوزبیکستان نیز مسلۀ نگران‌کننده است."

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان از حکومت طالبان خواست تا بر ضد گروه‌های دهشت‌افگن اقدام کند و افزود که پاکستان مایل به برقراری امنیت و ثبات در افغانستان است و حکومت این کشور از صبر و بردباری در برابر حکومت طالبان کار می‌گیرد.

همچنان درانی خواستار رفع موانع در تجارت بین افغانستان و پاکستان و نیز تجارت پاکستان به آسیای میانه از طریق افغانستان شد.

این دپلومات پاکستانی بر تسریع کار پروژه‌ خط لوله گاز تاپی بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و خط انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ بین قرغیزستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

درانی در حالی این اظهارات را بیان کرد که هفته گذشته پس از حمله مهاجمان بر یک پایگاه نظامی در ساحۀ بنو در شمال‌غرب پاکستان، وزارت خارجه آن کشور یک دپلومات ارشد طالبان را احضا کرد.

در این حمله که به تاریخ ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) انجام شد، ده مهاجم و هشت سرباز پاکستانی کشته شدند.

وزارت خارجه پاکستان از دپلومات حکومت طالبان خواست که علیه گروه‌های افراطی مقیم افغانستان اقدام کنند که به باور اسلام‌آباد در حمله بر پایگاه‌های نظامی در بنو دخیل اند.

مسوولیت این حمله را گروه حافظ گل‌بهادر به عهده گرفت، گروهی که به گفتۀ اردوی پاکستان، در افغانستان پناهگاه دارد و فعالیت‌های خود را از آنجا طراحی می‌کند.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد اظهارات اخیر آصف درانی واکنشی نشان نداده است، اما شماری از مقامات ارشد طالبان، به شمول ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، ادعای اسلام‌آباد مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه نیروهای امنیتی پاکستان را رد کرده اند.

پیش از این، سازمان پیمان امنیت جمعی نیز با نگرانی از گسترش تهدیدات هراس‌افگنی و افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان، این کشور را منبع اصلی ''بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه'' خوانده و 'تهدید جدی'' برای کشورهای منطقه عنوان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG