لینک های دسترسی

Breaking News

یک سرباز پاکستانی در جریان درگیری با تندروان در نزدیکی مرز افغانستان کشته شد


شماری از نظامیان پاکستان در منطقه میر علی واقع در شمال غرب آن کشور (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
شماری از نظامیان پاکستان در منطقه میر علی واقع در شمال غرب آن کشور (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

نظامیان پاکستان روز شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله)‌ گفتند که در اثر درگیری شب هنگام با تندروان در شمال‌غرب آن کشور که هم‌مرز با افغانستان است، یک سرباز آن کشور کشته شده است.

نظامیان پاکستان روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفتند که این درگیری در منطقهٔ میر علی،‌ یکی از شهر‌های عمدهٔ وزیرستان شمالی رخ داد، منطقه‌ای که از چندین دهه‌ به اینسو پناهگاه امن تندروان بوده است. اردوی پاکستان همچنین گفته است که قوای آن کشور در جستجوی ''تروریست‌ها'' در این منطقه است.

این درگیری فقط چند روز پس از آن رخ داد که پاکستان گذرگاه تورخم که مرز میان پاکستان و افغانستان است، مسدود کرد. گذرگاه تورخم پس از آن مسدود شد که طالبان و نیروهای مرزی پاکستان چهارشنبه گذشته به سوی یکدیگر آتش گشودند.

همچنین، در یک درگیری جداگانه در ولسوالی چترال واقع در شمال‌غرب پاکستان، چهار سرباز پاکستانی و ۱۲ تندرو کشته شدند.

پس از مسدود شدند گذرگاه مرز تورخم، ده‌ها لاری حامل کالا‌های تجارتی از جمله میوه و ترکاری در دو طرف مرز صف بسته اند، منتظر بازگشایی سرحد میان دو کشور استند.

گذرگاه مرزی تورخم در ماه فبروری سال روان نیز شاهد درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان بود، درگیریی که موجب شد سرحد میان دو کشور برای چندین روز مسدود باقی بماند. هر دو جناح یکدیگر را به ایجاد پوسته‌های جدید در امتداد سرحد دو کشور متهم کردند.

ضیا الحق سرحدی، یکی از مقامات ارشد اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان، از مقامات خواست تا حل مشکل مرزی را در اولویت قرار دهند، زیرا به گفتهٔ او، اگر گذرگاه تورخم به زودی باز نشود، تاجران به ارزش میلیون‌ها دالر اموال خود را از دست می‌دهند، زیرا بخشی از لاری‌ها حامل میوه و ترکاری است و احتمال فاسد شدن می‌رود.

مقامات پاکستانی می‌گویند که با مقامات سرپرست ادارهٔ طالبان در مورد درگیری مرزی تورخم و افزایش حملات شبه نظامیان در مرز میان دو کشور گفتگو می‌کنند.

جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزیر خارجهٔ پاکستان، درگیری در تورخم را ''بسیار تاسف بار'' خواند و گفته است که کشورش افزایش تروریزم را بسیار جدی می گیرد و مسوولیت طالبان است تا از حملات در پاکستان که منشای آن افغانستان، جلوگیری کند.

تحریک طالبان پاکستان (TTP) از چندین ماه به اینسو حملات خود را بر ضد نیرو‌های امنیتی پاکستان افزایش داده است. این گروه، یکی از متحدین نزدیک طالبان افغان است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تا اکنون طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین بار در ساحهٔ مرزی تورخم و سپین بولدک‌-چمن و برخی از مناطق دیگر درگیر شده اند و همواره هر دو طرف همدیگر را به آغاز درگیری‌ها مقصر می‌خوانند.

تورخم از گذرگاه‌های بزرگ و عمدهٔ مرزی میان افغانستان و پاکستان است و بخش زیاد رفت و آمد و تجارت میان دو کشور همسایه از این مرز صورت می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG