لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بستن دروازه‌ تورخم و گلوله‌باری به مرزبانان افغانستان خلاف اصول حسن همجواری است


وزارت خارجۀ حکومت طالبان به مسدودماندن گذرگاه تورخم توسط پاکستان برای پنج روز متوالی واکنش نشان داده و گلوله‌باری بر نیروهای طالبان در این مرز را خلاف حسن همجواری خوانده است.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در اواخر روز شنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در اعلامیه‌ای بر جدایی مسایل اقتصادی از سیاست تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است: " لازم است تا دوطرف به ‌خاطر بهبود تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه، برای چنین مشکلات از راه تفاهم راه ‌حل جستجو کنند و اجازه ندهند که مسایل سیاسی و دیگر (موارد)، اقتصاد، تجارت و تردد آزاد مردم را متضرر سازد."

پس از درگیری میان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم در ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) این گذرگاه مرزی به روی هرگونه تردد مسدود شد.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در مورد این درگیری گفته است: "حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبهٔ گذشته نیروهای پاکستانی زمانی بالای نیروهای سرحدی افغان شلیک کردند که مصروف ترمیم یک پوستهٔ امنیتی بودند که سال‌ها قبل اعمار گردیده بود."

مقام‌های طالبان در ولایت ننگرهار از مردم خواسته اند که از رفتن به مرز تورخم خودداری کنند.

کمیسار طالبان در تورخم کشته شدن یک غیرنظامی در این درگیری را تایید کرده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی از تلفات سنگین دو طرف در این درگیری منتشر شده بود.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز جمعه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مسدودماندن یا بازشدن این مرز را با اقدامات تروریستی دیگر در پاکستان مرتبط دانست و گفت که مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد.

وزارت خارجه حکومت طالبان در اعلامیه‌اش، به واقعۀ چند روز پیش آتش‌زدن یک لاری حامل انجیر تاجران افغان به هندوستان در ایالت بلوچستان پاکستان و توقف اموال تاجران افغان تحت عنوان فهرست حساس در بندر کراچی اشاره کرده و مقامات پاکستانی را به نقض تمام اصول متهم کرده است.

وزارت خارجه طالبان گفته است که این اقدامات باعث نگرانی و بی‌اعتمادی آنها شده است.

در اعلامیه آمده است: "متاسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، جانب پاکستان بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد که نه ‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند، بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه منطقه را به مانع و معطلی روبرو می‌سازد."

وزارت خارجۀ طالبان گفته است که برعلاوۀ جنازه‌ها، تعداد زیادی از مسافران، زنان، مردان، کهن‌سالان و کودکان در دو سوی گذرگاه تورخم گیر مانده اند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این وزارت بر یافتن راه‌های حل دپلوماتیک برای مشکلات موجود میان دو کشور نیز تاکید کرده است.

پیش از این، سفارت افغانستان در اسلام آباد که توسط حکومت طالبان اداره می‌شود، نیز گفته بود که سردار احمد شکیب، سرپرست این سفارت، با آصف درانی، نماینده پاکستان در امور افغانستان در رابطه به مسدودماندن گذرگاه تورخم و زیان ناشی از آن به مردم و تاجران دو کشور صحبت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG