لینک های دسترسی

Breaking News

شمار واقعات مثبت پولیو در پاکستان امسال به ۳۹ مورد رسید


برنامهٔ محو پولیو در پاکستان روز شنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) از فلج شدن دو کودک در اثر ابتلا به پولیو در ایالت جنوبی سند خبر داد که با این حساب شمار موارد مثبت این بیماری در آن کشور در سال روان به ۳۹ مورد رسید.

پاکستان که در سال ۲۰۲۳ تنها شش مورد مثبت پولیو را گزارش داده بود، در سال جاری با افزایش موارد این بیماری روبرو است.

برنامه محو پولیو در بیانیه‌ای گفت: "مطالعه جنیتکی موارد زیر بررسی است. انتقال شدید ویروس و افزایش موارد فلج اطفال نشان دهنده آسیبی است که کودکان در هنگام از دست دادن فرصت‌های واکسیناسیون متحمل می‌شوند."

پاکستان و افغانستان، تنها دو کشور جهان اند که ویروس وحشی پولیو در آن گردش دارد. مقامات پاکستانی گفته اند که در حال آماده شدن برای راه اندازی یک کمپاین واکسیناسیون سراسری در ۲۸ اکتوبر برای واکسین کردن بیش از ۴۵ میلیون کودک زیر پنج سال در برابر بیماری فلج اطفال هستند.

برنامه محو پولیوپاکستان روز شنبه تاکید کرد: "برای والدین بسیار مهم است که درهای خود را به روی واکسیناتورها در طول این کمپاین باز کنند و اطمینان حاصل کنند که همه کودکان شان دو قطره از واکسین مهم فلج اطفال را دریافت کنند تا آنها را از اثرات مخرب فلج اطفال در امان نگهدارد."

بر اساس آمار برنامهٔ محو پولیو در پاکستان از آغاز سال ۲۰۲۴ تا کنون ۲۰ مورد مثبت پولیو در بلوچستان،‌ ۱۲ مورد در سند، پنج واقعه در خیبرپشتونخوا و دو مورد در ایالت‌ پنجاب و اسلام‌آباد ثبت شده است.

افزایش در موارد پولیو در پاکستان ناشی از ناامنی و تحریم واکسیناسیون توسط والدین در مناطق روستایی است که ادعا می‌کنند می‌کنند غرب می‌خواهد با واکسین پولیو کودکان مسلمان را عقیم کنند.

برنامه محو پولیو در پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو در آن کشور، سال گذشته با "چالش" همراه بود.

در بیانیه آمده است: "کمپاین‌های واکسین پولیو به دلیل تظاهرات، تحریم و ناامنی نامنظم شده یا هم به تعویق افتاد و در نتیجه شماری از کودکانی واکسین نشدند که می‌توانند ویروس پولیو را به دیگران انتقال دهند."

برنامه محو پولیو در پاکستان در سال ۱۹۹۴ راه اندازی شد و از آن زمان به بعد شمار واقعات مثبت این بیماری در آن کشور کاهش چشمگیری داشت، تا جاییکه در سال ۲۰۲۱ فقط یک واقعهٔ مثبت پولیو در آن کشور به ثبت رسیده بود.

اما چالش‌هایی چون شورشگری و ناامنی به ویژه در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا سدی را فراروی برنامهٔ محو پولیو در آن کشور ایجاد کرده و سبب شد که واقعات بیماری یکبار دیگر افزایش یابد.

گروه

XS
SM
MD
LG