لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ترکیه به منظور کمک به فلسطینی‌ها، ممکن وارد اسراییل شود


رجیب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجیب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه ۲۸ جولای (هفتم اسد) گفت همان گونه که کشورش در گذشته وارد منازعۀ لیبیا و قره‌باغ شد، ممکن است وارد اسراییل نیز شود، اما مشخص نکرد که انقره چگونه مداخله خواهد کرد.

اردوغان از منتقدان جدی عملیات نظامی اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه است.

اردوغان در نشستی با حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: "ما باید بسیار قوی باشیم تا اینکه اسراییل نتواند این کارهای مضحک را با فلسطین انجام بدهد. همانگونه که وارد قره باغ شدیم، همانطور که وارد لیبیا شدیم، ممکن است [عملکرد]مشابه با آنها [ اسراییلی‌ها] انجام دهیم."

اردوغان افزود: ''هیچ دلیلی وجود ندارد که ما این کار را انجام داده نمی‌توانیم. ما باید قوی باشیم و می‌توانیم این گام‌ها را برداریم."

با وجود تماس‌ها، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در مورد جزییات اظهارات اردوغان پاسخ نداد. اسراییل نیز بلافاصله در مورد این اظهارات رییس جمهور ترکیه تبصره نکرده است.

ظاهراََ اظهارات اردوغان به عملکرد‌های گذشتۀ ترکیه بود. ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی پرسونل نظامی خود را به حمایت از حکومت وحدت ملی لیبیا فرستاد که از سوی ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

عبدالحمید الدبیبه، صدراعظم لیبیا که رهبری حکومت وحدت ملی در طرابلس، پایتخت آن کشور، را بر عهده دارد،‌ از حمایت ترکیه برخوردار است.

با اینحال، ترکیه هرگونه نقش مستقیم در عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ را رد کرده است، اما سال گذشته اعلام کرد که به منظور حمایت از متحد نزدیک خود، آذربایجان، از "همه ابزار‌ها" از جمله آموزش و عصری سازی نظامی استفاده می کند.

ارمنی‌های عمدتاً مسیحی، و آذری‌های عمدتاً مسلمان، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ باهم منازعه داشته و در دههٔ ۱۹۹۰ و سال ۲۰۲۰ دوبار با هم جنگیدند.

جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی دو جناح را گرفت و سر انجام، این جنگ خونین به وساطت مسکو و استقرار حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح روسیه در ساحه، پایان یافت.

قره‌باغ که جمعیت آن بالغ بر ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار است به گونۀ کامل در داخل قلمرو آذربایجان قرار داشته و از سوی جامعۀ بین‌المللی به عنوان قلمرو آذربایجان به رسمیت شناخته شده است.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌ رویتر گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG