لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: امسال نیمی از حقابه ایران را از افغانستان دریافت کرده‌ایم


حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، روز شنبه هشتم جولای (۱۹ جوزا) گفت که طالبان در سال جاری خورشیدی نیمی از حقابۀ ایران را از دریای هلمند (هیرمند) تامین کرده اند.

قمی در پایان نشست "گروه تماس منطقه‌ای افغانستان" به خبرنگاران گفت که طالبان اقداماتی را برای ترمیم بند کمال خان به هدف تامین حقابۀ ایران انجام دادند که این اقدام برای آنان موثر تمام شد.

خبرگزاری تسنیم ایران به نقل از نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان نگاشته است: "در سال گذشته ترمیم دریچه‌ها صورت گرفت. اقدام مثبتی بود که انجام شد. از رهگذر همکاری‌ها و اقدامات صورت گرفته اعلام می‌کنم که نزدیک نیمی از حقآبه را دریافت کردیم."

این دپلومات ارشد ایرانی همچنان تاکید کرده که بحث‌ها برای تامین کامل حقابۀ ایران میان نمایندگان تهران و کابل جریان دارد. به گفته او، پیگیری حقابۀ ایران از دریای هلمند "وظیفۀ همه دستگاه‌های دولتی" ایران است.

قمی اضافه کرده است: "در چند روز آینده ما در کابل نشست کمیساران آب را داریم و در این گفتگوها در خصوص اعزام تیم فنی رایزنی می‌شود. امیدوارم با مجموعه اقدامات صورت گرفته و همکاری‌های دو کشور یک روال در مسئله تحقق حق آبه به اشتراک نظر برسیم."

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن، افغانستان باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از دریای هلمند به ایران بدهد. اما در این معاهده این میزان آب برای یک سال عادی پیش‌بینی شده است.

به گفتۀ این مقام افغان در چندین دهه جنگ در افغانستان، به دلیل مدیریت نشدن آب افغانستان، سالانه بین ۲.۵ تا سه میلیارد مترمکعب آب دریای هلمند، به ایران سرازیر می‌شد و این بیشتر از میزانی است که در معاهده حق آبه میان کابل و تهران تعیین شده است.

اما در چند سال اخیر، چندین بند برق و بندهای آب گردان در افغانستان در مسیر دریاهایی احداث شده است که آب آن به ایران می ریزد و این امر سبب کمبود آب در بخش هایی از ایران شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG