لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: آذربایجان جلو انتقال کمک‌ها به قره‌باغ را گرفته است 


پوستهٔ تلاشی نیروهای آذربایجانی در دهلیز لاچین
پوستهٔ تلاشی نیروهای آذربایجانی در دهلیز لاچین

نمایندگی کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ در ارمنستان می‌گوید که آذربایجان دسترسی به قره‌باغ را در حالی قطع کرده که نگرانی‌ها از وضعیت بشری در این منطقهٔ نا آرام افزایش یافته است.

زارا اماتونی، سخنگوی کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ در ارمنستان، امروز دوشنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) گفت که "از پنجشنبه گذشته به اینسو هیچ گونه تحرک تسهیل شده توسط صلیب سرخ در دهلیز لاچین وجود نداشته است".

او افزود: "کمک‌های بشری دوا و سایر مواد طبی به شفاخانه‌ها در قره‌باغ و انتقال بیماران شدید، متوقف شده است."

پیش از این ارمنستان گفته بود که آذربایجان در دهلیز لاچین پوسته ایجاد کرده و یگانه مسیر تردد کمک‌ها به ارمنی تباران در قره باغ را مسدود کرده است. اما باکو گفته بود که این دهلیز به روی کمک‌های بشری باز است.

نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان، هفتهٔ گذشته گفت که وضعیت بشری در قره‌باغ به گونهٔ چشمگیر در حال بدترشدن است.

او افزود که به ویژه اکمالات مواد غذایی به ۱۲۰ باشندهٔ ارمنی‌تبار این منطقه متوقف شده است.پاشینیان اتهام وارد کرد که باکو در قره‌باغ در پی پاکسازی قومی است.

منطقهٔ قره‌باغ از ده‌ها به اینسو نقطهٔ تنش و جنگ میان این دو همسایه بوده است و روی آن تا اکنون دو بار - در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰- با هم جنگیده اند.

جدایی طلبان ارمنی، منطقه قره‌باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

درگیری‌های شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ میان دو کشور که با آتش‌بس به میانجی‌گری روسیه پایان یافت، سبب کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ نفر شده بود.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG