لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بم در پاکستان سه کشته برجا گذاشت


انفجار بم کنار جاده در شاهرای شنگله واقع در ایالت خیبر پشتونخوا (تصویر از آٰرشیف صدای امریکا
انفجار بم کنار جاده در شاهرای شنگله واقع در ایالت خیبر پشتونخوا (تصویر از آٰرشیف صدای امریکا

پولیس پاکستان روز دوشنبه دوم سپتمبر (۲۳ سنبله)‌ گفت که در اثر انفجار بم کنار جاده بر یک بس در شمال آن کشور، سه نفر به شمول دو منسوب امنیتی کشته شدند.

عبدالرحیم‌،‌ یک مقام محلی پولیس،‌ گفت که یک مسافر دیگر این بس زخمی شده است. به گفتهٔ او، این انفجار در کوهستان، یکی از ولسوالی‌های ایالت خیبرپشتونخوا، رخ داده است.

مقامات امنیتی ایالت خیبرپشتونخوا گفته‌اند که این بس زمانی با بم کنار جاده برخورد کرد که به سمت ولسوالی داسو، جایی که بزرگترین پروژه برق آبی زیر کار است، در حال حرکت بود. این پروژهٔ برق آبی به کمک چینی‌ها اعمار می‌شود.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما ظن آن می‌رود که تحریک طالبان پاکستان در این رویداد دست داشته باشد.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تحریک طالبان پاکستان که متحد نزدیک طالبان افغان بوده است، حملات خود را در پاکستان تشدید کرده است.

مرکز مطالعات امنیتی و پژوهشی پاکستان در ماه جولای با نشر گزارشی گفت که در سه ماه گذشته،-می، جون و جولای- ۲۴۰ حملهٔ دهشت افگنی و عملیات ضد دهشت افگنی در پاکستان انجام شده و در آن دست‌کم ۳۸۰ نفر - ۲۳۶ غیرنظامی و اعضای نیروهای امنیتی پاکستانی و ۱۲۴ تندرو - کشته شده اند.

بر اساس گزارش این نهاد، ۸۷ در صد این رویدادها و ۹۲ در صد تلفات، در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان صورت گرفته است، دو ایالت پاکستان که با افغانستان هم‌مرز است.

مسوولیت اکثر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به دوش گرفته است. اما
تحریک طالبان پاکستان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به ۵۰۰ حمله را در این کشور انجام داده است. این گروه گفته است که اکثریت حملات آن در ایالت خیبرپشتونخوا انجام شده است.

مقامات ارشد پاکستان به شمول شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، بار‌ها گفته‌اند که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا حملات شان را در داخل قلمرو پاکستان سازماندهی می‌کند.

اما مقامات طالبان در افغانستان با رد این ادعا گفته‌اند که آنان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان سایر کشور‌ها را تهدید کنند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG