لینک های دسترسی

Breaking News

احمد مسعود: ما تنها بوده‌ایم؛ تنها گذاشته شده‌ایم و فراموش شده‌ایم


احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملى افغانستان''
احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملى افغانستان''

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملى افغانستان'' روز سه شنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) با انتقاد از عملکرد جامعهٔ بین المللی در قبال طالبان گفت که جبههٔ به رهبری او، تنها گذاشته شده و به فراموشی سپرده شده است.

مسعود که از طریق ویدیو کنفرانس در نشستی از سوی انستیتوت پژوهشی هادسن در واشنگتن دی‌سی صحبت می‌کرد،‌ ضمن انتقاد از پالیسی‌های جامعهٔ بین المللی در قبال طالبان گفت کشور‌های جهان در سه سال گذشته با این گروه پالیسی ''سازش'' را پیش گرفته و ''بدون قید و شرط'' با طالبان در تعامل بوده‌اند.

احمد مسعود در بخشی از صحبت‌هایش ادعا کرد که جبههٔ زیر رهبری او، تنها نیرویی است که در داخل افغانستان بر ''ضد تروریزم'' می‌جنگد.

او گفت: "ما در جبهه مقاومت ملی تنها نیرویی هستیم که به جنگ جهانی علیه ترویزم در افغانستان ادامه می دهیم...متاسفانه ما تا حالا تنها بوده‌ایم. و ما تنها گذاشته شده‌ایم و ما فراموش شده‌ایم...اما درک این مساله مهم است که افغانستان تغییر کرده است. در حالی که طالبان ممکن کشور را کنترول کنند، آنان از ارادهٔ مردم نمایندگی نمی‌کنند.''

با اینحال، مسعود گفت: "این وظیفه ملی ما است که از حقوق خود دفاع کنیم، از مردم خود برای زندگی بهتر و برای آزادی دفاع کنیم."

اما در کنار جبههٔ به رهبری احمد مسعود، یک گروه مسلح دیگر به نام ''جبهه‌ آزادی افغانستان'' نیز همواره با نشر ویدیو‌ها در رسانه‌ٔ اجتماعی ایکس مسوولیت حملات بر ضد طالبان را در نقاط مختلف افغانستان بر عهده گرفته است.

با آنکه این دو جبهه همواره از طریق رسانه‌های اجتماعی مسوولیت حملات بر ضد طالبان را بر عهده گرفته‌اند، در بیش از سه سال گذشته، شاخه خراسان داعش که رقیب اصلی طالبان پنداشته می‌شود، مرگبار‌ترین حملات را در ولایات مختلف افغانستان انجام داده که سبب کشته شدن صد‌ها غیر نظامی به ویژه اقلیت مسلمان شیعه شده است.

ابراز نگرانی از وضعیت مردم

مسعود با ابراز نگرانی گفت که مردم افغانستان با وضعیت بحرانی روبرو بوده و با مشکلات جدی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

او مشکلات جاری در افغانستان را به گروه طالبان نسبت داد. او گفت: ''حکومت نامشروع طالبان هرگونه توهم در مورد طالبان عملگراتر یا میانه روتر را از بین برده است."

قبل از اینکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شوند و در سه سال حاکمیت این گروه بر آن کشور، صحبت‌هایی در مورد طالبان میانه‌رو صورت گرفته است، اما مسعود معتقد است که چنین تصور، توهمی بیش نیست. او گفت:‌ ''طالبان خوب وجود ندارد و نشان داد که [طالبان] مثل همیشه گروهی دگم و سرکوبگر است."

مسعود ادعا کرد که طالبان از خستگی کشور‌های جهان نسبت به مسایل افغانستان، بهره برداری کرده و پالیسی‌های خشن خود را بر مردم افغانستان به ویژه زنان تحمیل کرده است. او افزود که عملکرد طالبان "هر گونه توهم نسبت به طالبان میانه رو را از بین برده است.''

به گفتهٔ مسعود، عملکرد طالبان به وضاحت نشان می‌دهد که این گروه قصد دارد تمام مردم افغانستان را به صورت دسته جمعی مجازات کند و کشور را بار دیگر در ''لبهٔ خونریزی و پایگاه امن گروه‌های تروریستی'' قرار داده است.

رهبر "جبهه مقاومت ملى افغانستان'' همچنین هشدار داد که پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱،‌ افغانستان به پناهگاه امن بیش از ۲۰ گروه تروریستی تبدیل شده است و موجودیت این گروه‌ها را تهدید به کشور‌های منطقه از جمله پاکستان خواند.

او گفت: ''بیش از ۲۱ شبکهٔ تروریستی در داخل کشور فعالیت دارند و هزاران جنگجوی تروریست خارجی از طالبان حمایت دریافت می‌کنند. همه شما شاهد موج فعالیت‌های تروریستی در سراسر منطقه، به ویژه در کشورهای همسایۀ افغانستان بوده اید.''

براساس یافته‌های سازمان ملل متحد، دست‌کم ۲۰ گروه در افغانستان فعال اند که بیشترشان، از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان رابطهٔ نزدیک با طالبان دارند.

پیش از این، مقامات اسلام‌آباد بار‌ها ادعا کرده‌‌اند که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا حملات شان بر ضد نظامیان و غیرنظامیان پاکستان سازماندهی می‌کنند.

مسعود با اشاره به حملات اخیر در پاکستان که منجر به کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان در آن کشور شده، چنین حملات را مصداق ادعای خود دانست.

مقامات نظامی و غیر نظامی پاکستان بار‌ها از طالبان خواسته اند تا به تندروان تحریک طالبان پاکستان پناهگاه فراهم نکند، گروهی که به گفته‌ٔ اسلام‌آباد، حملات تروریستی را از قلمرو افغانستان در خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

اما مقامات طالبان با رد این اتهام گفته‌‌اند آنان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از قلمرو افغانستان کشور‌های منطقه و فراتر از آن را تهدید کنند.

مسعود همچنین ادعا کرد که شبکهٔ القاعده در مقایسه با سال ۲۰۰۱ در افغانستان قویتر شده و شاخه خراسان داعش با گذشت هر روز رشد می‌کند.

او گفت که طالبان در حال ایجاد "هزاران مدرسۀ جهادی رادیکال" در تمام ۴۰۰ ولسوالی افغانستان است که به گفتهٔ او، این مدارس صد‌ها و هزار‌ها جوان را به سمت افراط‌گرایی ایدیولوژی سوق می‌دهد.

مسعود افزود که جبههٔ زیر امرش تلاش می‌کند تا سایر شخصیت‌ها و احزاب سیاسی عمده افغانستان بر ضد طالبان متحد شوند و در نهایت دولتی در افغانستان ایجاد شود که همه مردم آن کشور احساس امنیت، مشارکت و به صورت مسالمت‌آمیز و در هماهنگی با سایر کشور‌های جهان با هم زندگی کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG