لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اوکراین اجازه داد از تسلیحات فراهم شده توسط واشنگتن برخاک روسیه استفاده کند


ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ می (۱۰ جوزا) اعلام کرد که به اوکراین اجازه داده است تا از تسلیحاتی که امریکا برای آن کشور فراهم کرده، برای هدف قرار دادن روسیه استفاده کند، اما تنها در نزدیکی شهر خارکیف.

این تصمیم، تغییرعمده در پالیسی ایالات متحده است. پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تقاضاها برای استفاده از تسلیحات امریکایی برای حمله بر خاک روسیه را رد کرده بود.

حکومت اوکراین پس از آن خواهان تغییر در پالیسی امریکا شد که روسیه در اوایل ماه جاری عملیاتی را بر خارکیف راه اندازی کرد. این شهر در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

با آنهم، نیروهای اوکراینی اجازه نخواهند داشت از تسلیحات دوربرد امریکایی در داخل روسیه استفاده کنند و این بخش پالیسی تغییر نکرده است.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، نیز خواهان رفع ممنوعیت استفاده از تسلیحات غربی بر خاک روسیه شده بود.

استولتنبرگ هفتهٔ گذشته گفت که اهداف مشروعی در خارج از مرزهای اوکراین وجود دارد که می‌تواند منحیث بخشی از دفاع خودی، آماج قرار گیرد.

در واکنش به این پیشنهاد، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۸ می (هشتم جوزا) هشدار داده گفت که اگر کشورهای غربی اجازه بدهند از تسلیحات آنان اوکراین برای حمله بر خاک روسیه استفاده کند، عواقب آن جدی خواهد بود.

پوتین هشدار داد که رهبران کشورهای اروپایی باید پیش از صحبت در مورد حمله در داخل قلمرو روسیه، قلمروهای کوچک و پر جمعیت اروپا را در نظر داشته باشند و در پی تنش‌ جهانی نباشند.

رییس جمهور روسیه افزود که حملات را اوکراین انجام خواهد داد، اما مسوولیت آن به دوش کشورهای غربی خواهد بود که به کیف تسلیحات فراهم می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG